Niezrównoważona dieta, szczególnie w przypadku niedoboru węglowodanów, znacznie wpływa zarówno na siłę podczas ćwiczeń, koncentrację i układ nerwowy. To wszystko wpływa z kolei na prace naszego organizmu, w tym serca i mózgu.

Przy niskiej intensywności treningów, pobór węglowodanów nie jest tak duży, jednak przy ćwiczeniach powyżej 65% maksymalnego wysiłku, nasze ciało czerpie energię głównie z węglowodanów, tych odkładanych jak i dostarczanych podczas ćwiczenia. Logiczne jest zatem, że gdy mamy zbyt mało węglowodanów, większość procesów zostaje zahamowana bądź znacznie spowolniona.

Badania opisane „Applied Physiology Nutrition Metabolism” dotyczą niedoboru glikogenu i wpływie tego procesu na działania układu nerwowego. Według badań prowadzi to do zaburzenia pracy serca, tzn. dużej amplitudy jego pracy.

Obserwacji poddano osoby będącej na nisko i wysoko węglowodanowej diecie. Ci, którzy ograniczyli spożycie węglowodanów wykazali duży spadek glikogenu w mięśniach i wątrobie. To spowodowało z kolei różnorodność pracy serca, a także zaburzenie działania centralnego układu nerwowego podczas ćwiczeń.

Ci z Was, którzy kiedykolwiek stosowali dietę nisko-węglowodanową wiedzą, jakie to uczucie, gdy brakuje nam cukrów w organizmie. Jesteśmy rozdrażnieni, ospali, i przede wszystkim nie mamy siły na ćwiczenia. W takiej sytuacji warto zwiększyć ilość spożywanych tłuszczów, aby zachować rezerwę energii.

Komentarze: