O olejach powstało już wiele naukowych publikacji, jednak wciąż zaskakują nas nowe badania nad skutecznością i jakością poszczególnych olejów, które spożywamy. Skupmy się na oleju rzepakowym, który w Polsce choć mało popularny to niezwykle zdrowy.

Kiepskie początki

Początki oleju rzepakowego w Polsce były opłakane. Był szkodliwy, ponieważ zawierał dużo szkodliwych kwasów erukowych wpływających negatywnie na wątrobę i serce. Winę za to ponoszą źle dobierane nasiona, których nie używa się już w polskiej uprawie.
Obecne gatunki rzepaku nie zawierają tego kwasu.

 

Badania

W ostatnich latach zaczęto zwracać uwagę na oleje, które spożywamy i ich wpływ na nasze ciała. Wiele z przeprowadzonych badań wykazały, że olej rzepakowy jest lepszy od innych olejów. Można go stawiać na równi jedynie z oliwą z oliwek.

 

Wpływ na nasz organizm

Olej rzepakowy zawiera najmniej szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych. Za to, zawiera on mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych (linolowy, alfa-linolenowy) bogate w kwasy omega-3 i 6.

 

Jak używać?

Olej rzepakowy jest odporny na wpływ temperatury, dzięki czemu można go spożywać na ciepło i na zimno. Można go używać do smażenia i do sałatek.

Zaleca się spożycie ok. 30 g oleju dziennie czyli 2 łyżek.

 

Sterole roślinne

Zawiera one mnóstwo steroli roślinnych i polifenoli. Ich rola w organizmie obejmuje ograniczenie wchłaniania cholesterolu w przewodzie pokarmowym.

 

Moc witamin

  • Witamina K – poprawia krzepliwość krwi, zwiększa metabolizm, reguluje wydzielanie insuliny
  • Witamina E – działa antyoksydacyjnie i antynowotworowo
  • Witamina A – poprawia wzrok i wygląd skóry
Komentarze: