Cukrzyca, choroba wrzodowa, alergia pokarmowa – przy tych chorobach konieczne jest stosowanie diety. Ale na spożywane posiłki szczególną uwagę powinny zwracać także osoby cierpiące na choroby serca. Jakie pieczywo warto jeść przy podwyższonym ciśnieniu tętniczym lub gdy po prostu chce się zadbać o układ krążenia?

Dieta przy chorobach serca

Samo przyjmowanie leków to często za mało, by wyleczyć choroby lub złagodzić ich przebieg. Lekarze podkreślają, że bez zmiany trybu życia na bardziej zdrowy, efekty leczenia będą krótkotrwałe albo mniej skuteczne. Podobnie jest w przypadku osób z chorobami serca. Jak cierpiący na nadciśnienie, miażdżycę i inne schorzenia układu sercowo-naczyniowego mogą wspomóc leczenie? Na przykład dbając o aktywność fizyczną i odpowiednią dietę.

Chorzy powinni unikać nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w słoninie, boczku, smalcu, w tłustych mięsach, serach i wędlinach oraz zastępować je wykazującymi dobroczynny wpływ na serce kwasami tłuszczowymi nienasyconymi, w które obfitują oleje roślinne. Zaleca się im także zastępowanie tłustych produktów mlecznych chudymi. Do diety warto włączyć warzywa i owoce, ponieważ są one bogate w błonnik oraz antyoksydanty (witaminę A, C i E), które dobrze sprawdzają się w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych.

Z jadłospisu należy wyeliminować słodycze oraz znacznie ograniczyć spożycie alkoholu (w przypadku przyjmowania niektórych leków na serce nie należy go spożywać w ogóle) oraz sodu, który spożywany przez długi czas w nadmiarze jest jednym z kluczowych czynników rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Dobroczynne dla serca pieczywo

Dobrym rozwiązaniem dla osób z chorobami układu sercowo-naczyniowego są produkty z obniżoną zawartością sodu. W niektórych piekarniach można kupić np. chleby, które zawierają znacznie mniej sodu niż zwykłe pieczywo, dzięki czemu ich spożycie pozytywnie wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

Jednak nie jest to jedyna zaleta tzw. „chlebów dla serca”, czyli produktów zbożowych dedykowanych osobom z nadciśnieniem i chcących zadbać o profilaktykę chorób układu naczyniowo-sercowego. Takie pieczywo najczęściej zawiera także zwiększoną ilość wspomnianych już nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz naturalnych przeciwutleniaczy. A te substancje chronią naczynia krwionośne i zapobiegają ich zwężaniu. Chleby dla serca cechuje także wysoka zawartość błonnika, który obniża ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca i chorób układu krążenia.

Dobry produkt: Chleb Chia

Wśród chlebów dla serca warto zwrócić uwagę na pieczywo z nasionami chia, które jako jedyne pieczywo zostało wyróżnione przez Fundację Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi. Wspomniane nasiona chia (Salvia hispanica), które stanowią ważny jego składnik to bogate źródło błonnika, białka i kwasów tłuszczowych omega-3 (między innymi kwasu alfa-linolenowego ALA). Kwas alfa-linolenowy (ALA) pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

Korzystne dla organizmu działanie występuje w przypadku spożycia 2 g ALA dziennie, co stanowi równowartość 240 g produktu: 4 kromek chleba Chia lub 2 bułek Chia.
W słynnej książce „Dieta Aztecka” dr Bob Arnot pisze:„Nasiona Chia posiadają 8 razy więcej omega-3 niż hodowlany łosoś atlantycki, 6 razy więcej wapnia niż mleko, 3 razy więcej żelaza niż szpinak, 2 razy więcej błonnika niż otręby, 15 razy więcej magnezu niż brokuły,4 razy więcej selenu niż len!”.

Pieczywo Chia zawiera także inne, korzystne dla organizmu składniki: siemię lniane, pestki dyni, nasiona słonecznika, błonnik roślinny oraz otręby pszenne. Odpowiednia kompozycja składników sprawia, że jest to produkt przyjazny dla serca, doskonały dla wszystkich osób, którym zależy na tym, aby długo cieszyć się dobrym zdrowiem.

Jak wybrać właściwe pieczywo?

Na zakończenie praktyczna rada da tych, którzy chcą mieć pewność, że kupili dobre pieczywo.
„By mieć pewność czy sięgamy po właściwy produkt, zawsze warto sprawdzać etykietkę. Mimo, że nie zawsze znajdziemy na niej procentowy udział poszczególnych składników, producent ma obowiązek podawania poszczególnych składników w kolejności ich występowania – od największego do najmniejszego. Oznacza to, że jeśli w składzie na pierwszym miejscu znajduje się mąka pełnoziarnista, to tak właśnie należy klasyfikować ów produkt. Świadomie wybrane pieczywo może nie tylko łechtać podniebienie, ale również pomagać w walce o lepsze zdrowie i sylwetkę!”. Jacek Bilczyński Fit & Lifestyle Coach

Komentarze: