W jaki sposób powinniśmy spożywać warzywa? Kiedy mają najwięcej wartości i kiedy smakują najlepiej?

 

Cebula

Wystarczy pokroić i jeść na surowo. Choć, co ciekawe, warzywo to posiada najwięcej wartości odżywczych właśnie wtedy, gdy ją ugotujemy. Dzięki temu procesowi zwiększa się liczba flawanoidów a dokładniej kwercetyny.

Zalecamy spożywanie albo surowej albo gotowej przez 5 minut cebuli.

 

Brokuły

Zalecamy jeść je na surowo. Gotowanie zmniejsza ilość enzymu odpowiedzialnego za walkę z nowotworami (myrozynazy). Związek ten jest skuteczny także w zapobieganiu wrzodom żołądka.

 

Buraki

Buraki tracą ok. 30% swoich wartości podczas gotowania, zatem polecamy jedzenie ich na surowo.

 

Grzyby

Gotowane są lepszym źródłem wartości odżywczych, zwłaszcza jeśli chodzi o potas, który wydostaje się z nich poprzez obróbkę cieplną.

 

Czerwona papryka

Polecamy jedzenie jej na surowo. Zawarta w niej witamina C zmniejsza swoją wartość w procesie gotowania. Witaminy rozpuszczają się w wodzie.

 

Szpinak

Jedzcie gotowany. W takiej formie wykazuje większą ilość żelaza, magnezu i wapnia. Proces gotowania pomaga naszemu organizmowi wchłaniać te wartości.

 

Pomidory

Możemy je jeść gotowane i surowe. W przypadku gotowanych nasz organizm wchłania więcej wartości odżywczych, głównie likopenu, który walczy z rakiem. Wedle badań jego ilość zwiększa się, gdy gotujemy pomidory z odrobiną oleju.

 

Marchew

W surowej marchewce znajdziemy więcej antyoksydantów niż w gotowanej. Wpływają one na ochronę przed chorobami serca i nowotworami. Ponadto, gotowanie rozkłada witaminę C, której jest dość dużo w marchewce.

 

Czosnek

Gotowanie czosnku sprawia, że jego prozdrowotne działanie zmniejsza swoją efektywność. Dzieje się tak przede wszystkim z allicyną, substancją, która wpływa na normowanie i utrzymanie dobrej kondycji naszych naczyń krwionośnych.

Komentarze: