Zapotrzebowanie na białko w zależności od dyscypliny

Od czasu kiedy w 1839 roku badacz holenderski nazwiskiem Muller wykrył grupę związków organicznych zawierających azot i nazwał je proteinami, upłynęło 165 lat. Nazwa „proteiny” pochodzi od protitemi co oznacza „stawiam na pierwszym miejscu”. Sama nazwa zobowiązuje do poważnego podejścia do zapotrzebowania na ten składnik (na fotografii obok przykład łańcucha białkowego). Zapotrzebowanie na białko jest różne i jego dzienna ilość waha się w zależności od wielu czynników, między innymi od dyscypliny sportu jaką ktoś uprawia. Wiem, że użytkownicy i goście portalu poza zainteresowaniem kulturystyką, trenują też inne dyscypliny od sztuk walki poprzez gry zespołowe aż po strzelectwo. Dla tak zróżnicowanych stylów sportowych potrzebne jest odpowiednie dawkowanie protein.

Colgan opracował praktyczny sposób określania dziennego zapotrzebowanie sportowców na białko. Wprawdzie dotyczy on gównie zawodników zaawansowanych, trenujących około 3 godzin dziennie, jeśli jednak trening trwa krócej 1-2 h dziennie, to oznacza to, że zapotrzebowanie na ten składnik jest mniejsze. W takim przypadku należy sugerować się niższą o jedno oczko kategorią (np. gdy ktoś jest w grupie I, to powinien skorzystać z wartości przewidzianych dla lżejszej o jeden pkt. wagi). System opiera się na założeniu, że najważniejszymi determinantami zapotrzebowania na białko są: rodzaj dyscypliny sportowej, intensywność treningu i waga ciała. W związku z tym zaproponował on praktyczny podział na trzy kategorie dyscyplin sportowych, mianowicie: I. dyscypliny, w których na pierwszym miejscu stawiana jest siła, potem szybkość, a na końcu wytrzymałość, czyli kulturystyka, podnoszenie ciężarów, gimnastyka sportowa, fitness gimnastyczne itp.II. dyscypliny, w którym na pierwszym miejscu stawiana jest szybkość, potem siła i wytrzymałość, czyli sporty walki, biegi na krótkie dystanse, skoki, pływanie na krótkie dystanse, gry zespołowe itp.III. dyscypliny, w których na pierwszym miejscu stawiana jest przede wszystkim wytrzymałość, czyli biegi na średnie i długie dystanse, triathlon, kolarstwo, narciarstwo zjazdowe i biegowe.Ad. I. – zapotrzebowanie około 2,0 g. białka/kg/dzieńAd II. – zapotrzebowanie około 1,7 g. białka/kg/dzieńAd III. – zapotrzebowanie około 1,4 g. białka/kg/dzieńA oto szczegóły:

WAGA CIAŁA W KG

I

II

III

40

80

68

65

50

100

85

70

60

120

102

84

70

140

119

98

80

160

136

112

90

180

153

126

100

200

170

140

110

220

187

154

120

240

204

168

na podstawie artykułu z „kalendarza trenera kulturystyki” – żywienie i wspomaganie, Medsport Press, Wawa 1998, wyd I

Komentarze: