ZMA stosowane jest często jako suplement poprawiający sen i tym samym regenerację. Oprócz tego pomaga on efektywniej budować masę mięśniową i zwiększać siłę, o ile łączymy to z dobrą dietą. Co jeszcze warto wiedzieć o ZMA?

Jest to jeden z popularniejszych suplementów w dietetyce. ZMA to połączenie cynku, magnezu i witaminy B6. Ta hybryda wspomaga nie tylko sen, ale także najważniejsze parametry treningowe – siłę i masę mięśniową.

ZMA działa także jako booster testosteronu. Wedle niektórych badań ta mieszanka wspomaga wydzielanie testosteronu, co z kolei zwiększa wzrost masy mięśniowej.

Minerały w ZMA

Cynk ma silne działanie przeciwutleniające i wspomagające pracę wielu enzymów w naszym organizmie. Enzymy te ma znaczenie biochemiczne poprawiające np. syntezę białka czyli najważniejszy dla kulturysty proces. Synteza ta ma całe spectrum działania od samego wzrostu mięśni po lepszą regenerację i utratę tkanki tłuszczowej.

Magnez ma ważne działanie w wysiłku fizycznym. Odpowiada on za wiele reakcji w naszym ciele. Jest on niezbędny dla układu krążenia, przemiany materii, zdrowia kości i regeneracji. Połączenie cynku i magnezu sprzyja ogólnej poprawie wyników sportowych oraz samopoczucia.

Anabolizm

Badanie przeprowadzone w Western Washington University obejmowało zawodników piłki nożnej, którzy zostali podzieleni na 2 grupy: przyjmujących ZMA i placebo. Poddano ich 8-tygodniowemu planowi treningowemu.

Okazało się, że Ci przyjmujący ZMA doświadczali ponad 30% wzrostu testosteronu we krwi i 5% podwyższenia hormonu wzrostu. Ponadto, wykazywali oni większą wytrzymałość mięśniową i energetyczną oraz zapadali w głębszy sen.

W innym badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Selcuk w Turcji zauważono, że niedobór cynku obniża wytrzymałość mięśniową u sportowców trenujących siłowo.

Co ciekawe, zauważono, że systematyczne przyjmowanie magnezu obniża poziom kortyzolu we krwi po wysiłku. To także sprzyja syntezie białek, gdyż kortyzol jest hormonem katabolicznym, negatywnie wpływającym na wzrost mięśni.

Jeśli chodzi o wpływ ZMA na sen to mieszanka tych substancji wpływa bezpośrednio na pogłębianie 3 i 4 fazy snu.

Metabolizm

Wyniki badań z Uniwersytetu w Massachusetts wskazują, że ZMA ma także wpływ na metabolizm. Przyjmując ten suplement utrzymuje metabolizm na stałym wysokim poziomie. Ograniczamy także spadek produkcji hormonów tarczycy, które mają bezpośredni wpływ na tempo metabolizmu. W badaniach tureckich stwierdzono, że już 4 tygodnie przyjmowania ZMA wpływają na zahamowanie spadku ilości hormonów tarczycy.

Odporność

W okresie jesienno-zimowym, który właśnie mamy za oknami, niezbędna jest wysoka odporność. Intensywne treningi siłowe i wytrzymałościowe obniżają naturalną ochronę organizmu, dlatego warto jest się wspomóc.

ZMA wspiera nasz układ odpornościowy dzięki cynkowi (przeciwutleniaczowi), który aktywuje produkcję enzymów niezbędnym w walce z wirusami.

Dawkowanie

Suplementy ZMA zapewniają zwykle ok. 30 mg cynku, 450 mg magnezu i 10 mg witaminy B6.

Kobiety powinny przyjmować ok. 20 mg cynku, 300 mg magnezu i 6 mg witaminy B6.

Warto pamiętać także, ze magnez jest trudny do przedawkowania, jednak z cynkiem jest to o wiele łatwiejsze. Przekroczenie dziennej dawki o 50 mg może odwracać pozytywne skutki prowadząc do spowolnienia metabolizmu, spadku efektywności układu odpornościowego oraz zmniejszyć regenerację mięśniową.

Proponujemy przyjmować ZMA na 1 godzinę przed pójściem spać.

Komentarze: