W zeszłym tygodniu pisaliśmy o planie treningowym, który możecie wykonywać w celu ujędrnienia i nadbudowania masy mięśniowej. To fundamentalne zasady, które są niezbędne do osiągnięcia idealnej sylwetki. Dziś opiszemy Wam jak i skąd spalić tłuszcz.

 

Miejsca z nadmiarem tłuszczu

U większości kobiet miejsca wykazujące nadmiar tłuszczu to triceps, uda, pośladki i brzuch. Dzieje się tak, gdy organizm nie jest pobudzany aktywnością fizyczną oraz gdy dieta nie jest zbyt zdrowa. Powodem jest również budowa naszego organizmu to znaczy, że w niektórych obszarach występuje więcej receptorów tkanki tłuszczowej. U mężczyzn najczęściej jest to brzuch, u kobiet zaś pośladki, uda i ramiona.

 

Przechowywanie trójglicerydów

Trójglicerydy czyli związki chemiczne należące do lipidów (tłuszczów prostych). Te związki razem z wolnymi kwasami tłuszczowymi stanowią paliwo napędzające nasz organizm bądź są przechowywane w postaci tkanki tłuszczowej.

Trójglicerydy występują zarówno w tkance tłuszczowej jak i w mięśniach. Tkanka tłuszczowa dzieli się na poszczególne komórki zwane adipocytami. To od nich zależy przechowywanie trójglicerydów w postaci tkanki tłuszczowej.

Aby rozbić trójglicerydy potrzeba uruchomić proces lipolizy. Polega ona na podziale trójglicerydów do cząsteczek glicerolu i 3 oddzielnych kwasów tłuszczowych. Następnie dochodzi do wiązania adipocytów z białkami osocza i tak są transportowane do tkanek, w których mogą być spalone.

 

Przepływ krwi a spalanie tłuszczu

Nasz układ krążenia ma zasadniczy wpływ na transport FFA (3 kwasów tłuszczowych). Jest to szczególnie ważne podczas ćwiczeń, kiedy nasze zapotrzebowanie na energię znacząco wzrasta.

Niski przepływ krwi może spowodować nagromadzenie 3 kwasów tłuszczowych (FFA) w tkance tłuszczowej powodując mniejsze utlenienie, co hamuje spalanie trójglicerydów.
Stwierdzono, że w tych obszarach (uda, pośladki) jest zmniejszony przepływ krwi co powoduje znaczące odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Najlepszym rozwiązaniem na zwiększenie tego przepływu są ćwiczenia siłowe i cardio.

 

Podsumowanie

  • Odkładanie się tkanki tłuszczowej spowodowane jest zwiększonym występowaniem receptorów oraz słabym przepływem krwi
  • Lipoliza powinna być zwiększona, aby spalić FFA (3 kwasy tłuszczowe)
  • Zwiększony przepływ krwi i transport FFA jest niezbędny do utraty tłuszczu
  • Ćwiczenia siłowe i cardio są najlepszym sposobem na zwiększenie przepływu krwi i utlenienie FAA czyli na redukcję tkanki tłuszczowej

 

Komentarze: