Działanie, skuteczność, dawki

Rodzaj preparatu: KARNITYNA

Farmakologiczny środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania

na organizm: wzrost spalania kwasów tłuszczowych . wzrost utleniania pirogronianów

. wzrost procesów antyoksydacyjnych

Przydatność w kulturystyce: obniżenie masy tłuszczowej ciała . zmniejszenie poziomu kwasu mlekowego. . możliwość przeprowadzenia bardziej intensywnego wysiłku . przyspieszenie regeneracji potreningowej . zmniejszenie bólu i sztywności mięśni po treningu

Skuteczność działania: jak dotąd brak jest jednoznacznych dowodów naukowych potwierdzających, że suplementacja karnityną przyspiesza proces spalania kwasów tłuszczowych. Pewne doniesienia potwierdzają jednak, że przyjmowanie karnityny, kofeiny i choliny może wpływać na poziom leptyny w mózgu – hormonu kontrolującego łaknienie . niektóre badania wskazują, że karnityna może usprawniać beztlenową wytrzymałość siłową i oszczędzać glikogen w mięśniach . karnityna może przyspieszać proces odnowy potreningowej . korzyści z suplementacji L-karnityną mogą odnieść przede wszystkim wegetarianie

Bezpieczeństwo dla zdrowia: suplementacja karnityną w dawce do 6 g/dobę jest bezpieczna dla zdrowia. Wyższa podaż tego składnika może powodować biegunki

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: KOENZYM Q10

Farmakologiczny środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: usprawnienie tlenowego procesu spalania kwasów tłuszczowych i glukozy . poprawa wydolności w wysiłkach tlenowych i beztlenowych . wzmocnienie bariery antyoksydacyjnej

Przydatność w kulturystyce: obniżenie masy tłuszczowej ciała . zwiększenie obrony przed działaniem wolnych rodników

Skuteczność działania: wyniki dotychczasowych badań nie potwierdzają skuteczności działania Q10. Dodatkowe przyjmowanie Q10 nie powoduje poprawy parametrów wydolnościowych podczas wysiłków tlenowych i beztlenowych. Suplementacja Q10 nie przyspiesza także procesu spalania tkanki tłuszczowej oraz nie zapobiega w znamienny sposób reakcjom wolnorodnikowym

Bezpieczeństwo dla zdrowia: suplementacja Q10 jest bezpieczna dla zdrowia. Zbyt wysokie dawki tego suplementu (pow. 100 mg) mogą działać prooksydacyjnie przyczyniając się do nadmiernych uszkodzeń w mięśniach

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: KOFEINA

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: zwiększenie aktywności współczulnego układu nerwowego . poprawa czynności układu sercowo-naczyniowego . zwiększenie uwalniania i wykorzystania kwasów tłuszczowych . zwiększenie kurczliwości włókien mięśniowych

Przydatność w kulturystyce: zwiększenie pobudzenia psychicznego . zwiększenie rozpadu tkanki tłuszczowej i wykorzystania kwasów kwasów tłuszczowych w przemianach energetycznych . zmniejszenie rozpadu glikogenu i białek mięśniowych . poprawa efektywności treningu

Skuteczność działania: kofeina zaliczana jest do skutecznych środków wspomagających. Odgrywa istotną rolę w utrzymaniu odpowiedniego pobudzenia psychofizycznego a także jest skutecznym środkiem zwiększającym wykorzystanie kwasów tłuszczowych w procesach energetycznych. Ma więc duże znaczenie w utrzymaniu prawidłowego składu ciała. Należy nadmienić, że kofeina jest najskuteczniejszym, dozwolonym preparatem wspomagającym spalanie tkanki tłuszczowej

Bezpieczeństwo dla zdrowia: kofeina zaliczana jest raczej do bezpiecznych środków wspomagających. W dość dużych dawkach może jednak powodować objawy w postaci nadmiernej pobudliwości, drżenia rąk i nóg, zaczerwienienia twarzy, itp. Osoby ze skłonnością do nadciśnienia oraz borykające się z problemami układu sercowo-naczyniowego suplementację kofeiną powinny skonsultować z lekarzem

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: KREATYNA

Farmakologiczny środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: zwiększenie wytwarzania ATP . usprawnienie transportu energii do włókienek kurczliwych . zwiększenie zatrzymywania wody w komórkach mięśniowych . nasilenie reakcji anabolicznych ukierunkowanych na syntezę białek mięśniowych . obniżenie poziomu kwasu mlekowego

Przydatność w kulturystyce: zwiększenie siły mięśniowej . zwiększenie beztłuszczowej ciała . poprawa efektywności treningu

Skuteczność działania: kreatyna wydaje się być skutecznym środkiem wspomagającym, wpływającym na usprawnienie procesów energetycznych oraz wzrost beztłuszczowej masy ciała. Suplement ten nie jest zalecany w sportach wytrzymałościowych

Bezpieczeństwo dla zdrowia: Kreatyna jest środkiem bezpiecznym dla zdrowia. W niektórych przypadkach może jednak powodować skurcze mięśniowe na skutek zwiększonego zatrzymywania wody w komórkach

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-3

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: zwiększenie wydzielania hormonu wzrostu . usprawnienie transportu krwi z tlenem (zwiększenie utleniania kwasów tłuszczowych) . zwiększenie wydzielania związków działających przeciwzapalnie

Przydatność w kulturystyce: wzrost siły i masy mięśniowej . usprawnienie procesu spalania tkanki tłuszczowej . przyspieszenie odnowy potreningowej

Skuteczność działania: chociaż odpowiednia dawka kwasów omega-3 w diecie jest niezwykle ważna, to jednak zwiększone ich spożycie nie wywiera wpływu na poprawę wyników sportowych

Bezpieczeństwo dla zdrowia: suplementacja kwasami omega-3 jest bezpieczna dla zdrowia, jednak zbyt wysokie dawki tego preparatu mogą zwiększać skłonnośc do krwawień i nasilać ryzyko infekcji

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: KWASY TŁUSZCZOWE CLA

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: zwiększenie aktywności transferazy karnitynowo-palmitynowej . zwiększenie aktywności lipazy lipoproteinowej w tkance tłuszczowej . zmniejszenie liczby komórek tłuszczowych . wzmocnienie bariery antyoksydacyjnej . zwiększenie syntezy białek mięśniowych . zmniejszenie niekorzystnego działania kortyzolu

Przydatność w kulturystyce: zmniejszenie poziomu tkanki tłuszczowej . ochrona mięśni przed uszkodzeniami wolnorodnikowymi . wzrost masy i siły mięśniowej

Skuteczność działania: kwasy tłuszczowe CLA wydają się mieć korzystny wpływ na proces redukcji tkanki tłuszczowej a także wykazują silnie działanie antyutleniające . ich wpływ na proces syntezy białek mięśniowych jak na razie jest słabo udokumentowany

Bezpieczeństwo dla zdrowia: Kwasy tłuszczowe CLA są bezpieczne dla zdrowia. W zbyt dużych dawkach mogą jednak nasilać niekorzystne reakcje wolnorodnikowe

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: LECYTYNA

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: dostarczenie choliny do syntezy acetylocholiny – neuroprzekaźnika wpływającego na funkcjonowanie układu nerwowo-mięsniowego . usprawnienie metabolizmu tłuszczów . usprawnienie funkcjonowania układu nerwowego

Przydatność w kulturystyce: opóźnianie procesu zmęczenia wysiłkowego . skrócenie okresu regeneracji potreningowej . zwiększenie odporności na stres wysiłkowy . usprawnienie spalania kwasów tłuszczowych

Skuteczność działania: w dyscyplinach siłowych, suplementacja lecytyną nie wydaje się mieć znaczącego wpływu na poprawę funkcjonowania organizmu . jak donoszą badania, korzysci z suplementacji lecytyną mogą odnieść sportowcy uprawiający długotrwałe wysiłki tlenowe1

Bezpieczeństwo dla zdrowia: suplementacja lecytyna jest bezpieczna dla zdrowia

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: MAGNEZ

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: usprawnienie aparatu enzymatycznego biorącego udział szczególnie w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów . poprawa procesów energetycznych w komórkach . zwiększenie syntezy białek . usprawnienie wytrzymałości beztlenowej

Przydatność w kulturystyce: wzrost masy mięśniowej . zwiększenie wydolności wysiłkowej

Skuteczność działania: u osób, których dieta zawiera wystarczającą ilość magnezu, suplementacja tym pierwiastkiem nie przynosi dodatkowych korzyści

Bezpieczeństwo dla zdrowia: suplementacja magnezem jest bezpieczna. Zbyt duże dawki tego suplementu mogą wywołać biegunki oraz przyczyniać się do zakłóceń w metabolizmie innych pierwiastków, głównie wapnia

Zalecenia:

Rodzaj preparatu: NAPOJE IZOTONICZNE

Żywieniowy środek wspomagający

Przewidywany zakres fizjologicznego oddziaływania na organizm: uzupełnienie strat wody i składników mineralnych . dostarczenie małych ilości szybko przyswajalnych węglowodanów w najkorzystniejszym dla organizmu stężeniu

Przydatność w kulturystyce: utrzymanie równowagi węglowodanowo-wodno-eletrolitowej w organizmie

Skuteczność działania: napoje izotoniczne skutecznie wspomagają funkcjonowanie organizmu podczas zwiększonego wysiłku fizycznego. Są one szczególnie polecane w wysiłkach wytrzymałościowych

Bezpieczeństwo dla zdrowia: napoje izotoniczne są całkowicie bezpieczne dla zdrowia

Zalecenia: napoje izotoniczne można przyjmować zarówno przed treningiem, w trakcie wysiłku oraz po jego zakończeniu

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 1/2003. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: