Uzupełnienie do wskazówek Pawła Filleborna zamieszczonych w Kulturystyce i Fitness nr 4(14). Za błędne podanie wskazówek przepraszamy czytelników i ich autora.

Jak sama nazwa wskazuje, składa on się z czterech głów, czyli z czterech części tego samego mięśnia, dla ułatwienia nazywanych również mięśniami. Są to: mięsień obszerny przyśrodkowy, mięsień obszerny boczny, mięsień obszerny pośredni i mięsień prosty. Wszystkie te oddzielne mięśnie mają wspólne zadanie, a jest nim prostowanie nogi w stawie kolanowym oraz zginanie jej w stawie biodrowym.W treningach możemy stosować wiele ćwiczeń ukierunkowanych na rozwój mięśni czworogłowych ud. W niektórych z nich angażowane będą w miarę równomiernie wszystkie cztery głowy, w innych jedne będą pracować więcej, inne zaś mniej.Nie będę omawiał wszystkich ćwiczeń na te mięśnie, zajmę się jedynie najpopularniejszym, jakim jest prostowanie nóg na maszynie. Chcę zwrócić uwagę czytelników na fakt, że w ćwiczeniu tym, decydujący wpływ na rozwój poszczególnych głów tego mięśnia ma ustawienie stóp.Jeżeli zależy nam na rozwoju ogólnej masy mięśni czworogłowych, powinniśmy wykonywać wyprosty nóg ze stopami ustawionymi w pozycji naturalnej (stopy ustawione prosto, równolegle do siebie). W takiej pozycji wszystkie cztery głowy mięśnia czworogłowego pracują bardzo intensywnie, chociaż nieco większą pracę wykonują mięśnie obszerne przyśrodkowe i mięśnie obszerne boczne.Gdybyśmy jednak chcieli bardziej rozwinąć mięśnie obszerne boczne oraz mięśnie obszerne pośrednie, to stopy należy ustawić tak, aby ich palce skierowane były do wewnątrz.Przez ustawienie palców na zewnątrz, zmniejszamy zaangażowanie mięśni obszernych bocznych na rzecz pozostałych trzech głów mięśnia czworogłowego.

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 5/1998. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: