Mam 15 lat i 173 cm wzrostu. Odkąd zacząłem systematyczne trenować w klubie kulturystycznym, zaobserwowałem, że przestałem rosnąć. Zatrzymałem się na 171 cm. Od pewnego czasu przestałem ćwiczyć i urosłem około 2 cm. Trudno jest mi jednak wytrzymać bez treningów. Treningi dają mi pewność siebie i komfort psychiczny, a jest to dla mnie niezmiernie ważne. Czy można tak trenować, aby nie miało to negatywnego wpływu na proces wzrostu? Czy istnieją jakieś metody stymulujące proces wzrostu?

Mateusz

Spotkałem się z różnymi opiniami na temat wpływu ćwiczeń siłowych na proces wzrostu. Jedne mówią, że ćwiczenia te nie mają żadnego wpływu na ten proces, inne zaś takiego wpływu nie wykluczają. Jak jest naprawdę, trudno mi powiedzieć, ponieważ nie jestem w tej mierze specjalistą. Sądzę jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, abyś trenował, z tym, że powinieneś odpowiednio dobierać ćwiczenia. Ze swojego planu treningów wyklucz te ćwiczenia, które osiowo obciążają kręgosłup, a zwłaszcza przysiady ze sztangą oraz wyciskanie sztangi zza karku lub z klatki piersiowej. Dobrze by było, abyś po każdej serii wykonał 5-sekundowy zwis na drążku.

Mam 17 lat. Kulturystykę ćwiczę od 2 lat. Wiem, że jeżeli chcemy rozbudowywać mięśnie, to należy organizmowi dostarczać odpowiednie do tego składniki. Dlatego też dużą wagę przywiązuję do pożywienia. Moja dzienna dieta to 5 posiłków, odżywki, aminokwasy i różnego rodzaju suplementy. Mimo – jak sądzę – w miarę dobrej diety, przyrost masy mięśniowej następuje u mnie bardzo opornie. Być może jest jakiś sposób na szybki rozwój mięśni. Jeżeli tak, to proszę o jego podanie.

Adam

Uniwersalny sposób na rozwój mięśni, to właściwa dieta, odpowiednie treningi i dobre warunki do regeneracji. Z tego, co napisałeś wynika, że od strony diety wszystko masz ustawione dobrze. Sądzę więc, że problem opornego rozwoju mięśni tkwi albo w treningach, albo w regeneracji. A może w zbyt wygórowanych oczekiwaniach. Pamiętaj, że w kulturystyce nie sprawdza się ani zasada: Im więcej tym lepiej, ani też: Czym szybciej, tym lepiej. Wręcz odwrotnie, zbytni zapał do ćwiczeń, wyrażający się stosowaniem wysoko intensywnych i zbyt objętościowo rozbudowanych treningów, rozwój ten hamuje. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że każdy ćwiczący pragnąłby szybko poprawić stan swojej muskulatury. Niestety, mięśnie rozwijają się szybko, ale tylko w pierwszym okresie treningów. Z czasem tempo rozwoju maleje. Musisz zatem sprawę dokładnie przemyśleć, ewentualne błędy usunąć, a oczekiwania dostosować do możliwości organizmu.

Mam 14 lat. Kulturystykę uprawiam od ponad roku (15 miesięcy). Trenuję 4 razy w tygodniu po jednej godzinie. Ostatnio sporo czytałem o odżywkach i suplementach, których zadaniem jest wspomaganie procesu rozwoju mięśni. Chciałbym wiedzieć, które z nich będą odpowiednie dla mnie.

Mateusz

Wiele suplementów ma korzystny wpływ na proces rozwoju mięśni i warto je stosować. HMB, kreatyna, glutamina, aminokwasy, to suplementy, które z czystym sumieniem mogę każdemu polecić. Nie dotyczy to jednak Ciebie. Ty masz dopiero 14 lat i jeszcze dużo czasu na myślenie o wspomaganiu. Skup się raczej na naturalnym odżywianiu i racjonalnym treningu.

Po roku treningów zauważyłem, że na mięśniach ramion, klatki piersiowej oraz brzucha, zaczęły mi się robić rozstępy. Od dwóch miesięcy mięśnie te raz dziennie smaruję retinolem lub specjalną maścią, robioną na zamówienie. Niestety, efektów tej kuracji nie widzę. W rubryce odpowiedzi na listy napiszcie mi co mam robić, aby zlikwidować rozstępy, a co najmniej znacząco je ograniczyć?

Zbigniew

No cóż, rozstępy to – rzec można – chleb powszedni kulturystów. Pojawiają się wtedy, gdy następuje szybki rozrost mięśni lub tkanki tłuszczowej. To, jakie one będą, zależy od rozciągliwości skóry – a to już genetyka. Polecam Ci wizytę u dermatologa. Do czasu takiej wizyty miejsca szczególnie narażone na rozstępy, możesz smarować maścią o nazwie Kontratupex.

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 4/2002. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: