Mam duży problem z nadmiarem tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu. Bardzo chciałbym pozbyć się jej. Koledzy radzą mi, abym wykonywał duża liczbę serii na mięśnie brzucha. Obawiam się jednak, czy nie spadną mi obwody mięśni ramion i klatki piersiowej. Czy moje obawy są słuszne?

Piotrek

Wykonywanie dużej liczby serii na mięśnie brzucha na pewno nie odbije się negatywnie na posiadanej przez Ciebie masie mięśniowej. Nie sądzę jednak, aby przyniosło Ci spodziewaną redukcję tkanki tłuszczowej. Dlatego też radzę Ci, abyś do treningów włączył ćwiczenia aerobowe np. jazdę na rowerze.

Mam 14 lat, 163 cm wzrostu i 48 kg wagi ciała. Na treningi kulturystyczne uczęszczam regularnie od 10 miesięcy. Mój rekord w wyciskaniu sztangi na ławce poziomej to 77 kg. Moi koledzy, którzy są nieco starsi i ćwiczą dłużej niż ja, są wyraźnie słabsi ode mnie. Jednak w rozwoju mięśni mają nade mną przewagę. Z tego też względu często zastanawiam się, dlaczego wzrost siły nie szedł u mnie w parze ze wzrostem masy mięśniowej. Czy popełniam jakieś błędy w treningach? Chciałbym również dowiedzieć się, czy ćwiczenia siłowe nie mają negatywnego wpływu na proces wzrostu.

Marcin

To, że szybciej u Ciebie nastąpił wzrost siły niż masy mięśniowej nie musi być wynikiem błędu. Twój organizm może być po prostu bardziej predysponowany do rozwoju siły. Jeżeli czujesz pewien niedosyt spowodowany zbyt małą masą mięśniową i chcesz go zlikwidować to powinieneś wszystkie grupy mięśniowe ćwiczyć nie częściej niż dwa razy w tygodniu, na duże mięśnie w trakcie jednego treningu wykonywać 9 serii, zaś na małe 7 serii, a liczbę powtórzeń w serii utrzymać w przedziale od 6 do 10. Co do drugiego pytania, to tylko te ćwiczenia siłowe, w których występuje osiowy nacisk na kręgosłup mogą mieć negatywny wpływ na proces wzrostu.

Jestem kulturystą początkującym i choćby z tego względu moja wiedza z zakresu metodyki treningu oraz odżywiania jest ograniczona. Chciałbym prosić Pana Pawła Brzózkę o odpowiedź na następujące pytanie. Czy można łączyć HMB z Kreatyną oraz jakie odżywki są wskazane dla kulturystów początkujących?

Patryk

Jako kulturysta początkujący zamiast sięgać po odżywki i suplementy lepiej ułóż sobie właściwą dietę, dopasowaną zarówno do Twojego typu budowy, jak i celu, jaki zamierzasz osiągnąć. Gdybyś miał z tym problem, to poproś o pomoc instruktora. Jeżeli chodzi o zadane pytania, to zacznę od pierwszego. Oczywiście można łączyć HMB z Kreatyną. Ja oba te suplementy zażywam razem, staram się to robić na pusty żołądek. W przypadku kulturystów początkujących, jeżeli już koniecznie chcą wzbogacić swój a dietę odżywkami, to polecam odżywki węglowodanowo-białkowe typu GAINER, wysokobiałkowe oraz aminokwasy. Warto też pamiętać o witaminach i minerałach.

Mam 18 lat, trenuję dopiero od kilku miesięcy i niestety nie mogę powiedzieć, że efekty tych treningów są imponujące. Są one raczej niewielkie. Wiem, że w sklepach z odżywkami dla sportowców jest bardzo bogata oferta. Zupełnie jednak nie orientuję się, czym się kierować przy wyborze danego produktu. Proszę Pawła Brzózkę o wskazówki.

Marcin

Zacznę od odżywek. Bardzo ważne jest, aby przy zakupie odżywek czy też suplementów nie kierować się ceną lecz renomą firmy. Faktem jest, że produkty firm znanych i uznanych są droższe (chociaż nie zawsze), ale faktem jest też, że są lepsze. Podobnie jak w przypadku poprzedniego listu nie sądzę, aby odżywki na tym etapie treningów były Ci niezbędne. Jeżeli jednak zdecydujesz się na nie, to odradzam nowości. Lepiej pozostać przy produktach sprawdzonych. To, że efekty Twoich treningów są niewielkie, musi wynikać z jakiegoś błędu. Zastanów się, czy nie popełniasz nagminnego błędu kulturystów początkujących, a mianowicie czy nie masz zbyt rozbudowanych objętościowo treningów. W kulturystyce nie sprawdza się teoria, że im więcej, tym lepiej.

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 6/2002-2003. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: