Mam lat 17 i trenuję już rok czasu. Piszę do was ponieważ mam problem z prawidłowym rozwojem mięśni klatki piersiowej. Otóż lewa jej część jest wyraźnie lepiej umięśniona od części prawej. Próbowałem już wielu sposobów, aby to skorygować, jednak bez większych efektów. Mam nadzieję, że wy mi pomożecie.

Tomek

Trochę Cię pocieszę, ale i trochę zmartwię. Pocieszę, bo asymetryczność w rozwoju umięśnienia występuje u znacznej części ćwiczących, z tym, że u jednych widać to bardziej a u innych mniej. Domyślam się, że podobnie masz z rozkładem siły. Pamiętaj, aby obciążenie rozłożone było równomiernie z dostosowaniem do strony słabszej i słabiej rozwiniętej. Nie przejmuj się tym, że strona silniejsza będzie niedoćwiczona, bowiem to przyspieszy proces wyrównywania owej asymetryczności.

Zmartwię zaś tym, że jeżeli wskazany „zabieg” nie przyniesie widocznych rezultatów, to przyczyna może leżeć w czymś innym i powinieneś w tej sprawie skontaktować się z lekarzem.

Jestem raczej szczuplakiem, bo przy wzroście 182 cm ważę tylko 70 kg. Przyznacie, że to niewiele. Aby „podreperować” swoją sylwetkę rozpocząłem treningi w klubie kulturystycznym. Niestety, od samego początku po każdym treningu, przez kilka dni odczuwam w ćwiczonych mięśniach ból. Trwa to już cztery miesiące. Czy to jest prawidłowość, a jeżeli nie jak temu przeciwdziałać?

To, że przez tak długi czas odczuwasz ból w ćwiczonych mięśniach nie jest normalne. Pierwsze co powinieneś zrobić, to zastanowić się, czy Twój sposób ćwiczenia jest właściwy. Może wzorując się na osobach lepiej od Ciebie zbudowanych nazbyt przeciążasz swoje mięśnie, a w dodatku dajesz im za mało czasu na regenerację. Może ćwiczysz mocno, a jednocześnie rzadko. Może wreszcie stosujesz nieodpowiednią w stosunku do wysiłku dietę. Przyczyn może być wiele. Aby Ci pomóc musiałbym mieć o wiele więcej informacji, więcej szczegółów. Sądze, że powinieneś sprawę tę omówić z kimś doświadczonym, a najlepiej z instruktorem.

Korzystam z podanej w „Kulturystyce i Fitness” możliwości i kieruję kilka pytań do Pawła Filleborna. Jak należy rozumieć termin trening z progresją oraz jak z grubsza powinna wyglądać dieta do treningu na masę mięśniową? I czy warto dietę uzupełniać suplementami?

Zbyszek z Częstochowy

Jeżeli chodzi o to, czy warto dietę uzupełniać odżywkami i suplementami – oczywiście, że warto, a nawet trzeba.

Trening progresywny polega na sukcesywnym zwiększaniu (na danym etapie treningowym) intensywności ćwiczeń. Może być realizowany na wiele sposobów, w tym poprzez zwiększanie ciężarów jakimi trenujemy, zwiększanie liczby serii, przechodzenia na coraz bardziej wyrafinowane techniki i metody treningowe itp. Na przykład, trening piramidalny, czyli połączenie zwiększania obciążenia, ze zmniejszaniem liczby powtórzeń w seriach. U podstawy piramidy jest ciężar, przy którym możemy swobodnie wykonać 12 powtórzeń, a u góry taki, przy którym możemy wykonać 1-2 powtórzenia – piramida stosowana raczej na siłę. Przy piramidzie na masę, ćwiczenie kończymy na „piętrze” 5-6 powtórzeń.

Czy ból w mięśniach tzw. „zakwasy” powinienem czuć po każdym treningu? Czy jeżeli ich nie ma to oznacza, że trening nie był efektywny?

Mateusz

Zazwyczaj po intensywnym treningu odczuwa się zakwasy w ćwiczonych mięśniach, nie jest to jednak reguła. Czasami pomimo tego, że intensywnie przećwiczyliśmy określone mięśnie, następnego dnia nie odczuwamy w nich bólu.

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 2/2001. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: