1.Kulturystykę ćwiczę od lat 10 i zawsze dawała mi ona dużo radości. Zapewne związane to było z tym, że stale poprawiałem swoją sylwetkę. Od pewnego czasu rozpocząłem pracę w nocnym lokalu i obawiam się, że będzie to miało bardzo niekorzystny wpływ na mój trening. Czy można w jakiś sposób przeciwdziałać skutkom nocnej pracy?

Masz zupełną rację, że zmiana trybu życia może mieć niekorzystny wpływ na Twój trening, a tym samym na jego końcowy rezultat. Przecież Twój dotychczasowy tryb życia uległ diametralnej zmianie. Aby co najmniej złagodzić skutki owej zmiany, musisz po pierwsze, zadbać o to, abyś miał możliwość nieprzerwanego snu i to przynajmniej osiem godzin na dobę i po drugie, ustawić posiłki tak, abyś poza owym snem, spożywał je mniej więcej co trzy godziny.***

2.Jestem już doświadczonym kulturystą i jak sądzę z racji wielu lat treningu posiadam pewną wiedzę z tej dziedziny. Pomimo tego nie mogę poradzić sobie z pewnym problemem. Problem ten to słaby rozwój mięśni najszerszych grzbietu. Czy mógłby ktoś mi poradzić, co zrobić, aby rozwój tych mięśni nadążał za rozwojem pozostałych grup mięśniowych?

Mięśnie najszerszego grzbietu lepiej reagują na bodźce przy technicznie prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń, niż na wielkość ciężaru jakim ćwiczymy. Radzę, abyś spróbował ćwiczeń z takim ciężarem, przy którym stać Cię będzie na idealną technikę. Radzę też częste wykorzystywanie ćwiczeń podstawowych z użyciem ciężarów wolnych.***

3.Mam lat 14, ważę 55 kg, wzrost mój wynosi 1,70 cm, od jakiegoś czasu wykonuję w domu ćwiczenia kulturystyczne. Mam pytanie: czy w moim wieku można ćwiczyć kulturystykę i czy kulturystyka nie zahamuje mojego wzrostu?

Z racji Twoich 14 lat, na treningach unikaj ćwiczeń, które powodują bezpośredni nacisk na kręgosłup. A zatem trening bez przysiadów, martwego ciągu oraz wyciskania sztangi lub sztangielek w pozycji siedzącej i stojącej. Swój trening ułóż tak, abyś większość ćwiczeń wykonywał na ławce poziomej lub skośnej. Po zakończeniu treningu wskazane są zwisy na drążku.

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 2/1998. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: