Swojego czasu sporo pisaliśmy o mobilności. W związku z brakiem ogólnej wiedzy na jej temat prowadziliśmy także specjalne Warsztaty KiF: Mobilność w sporcie, gdzie uczyliśmy odpowiedniego budowania jej w naszym organizmie. Tym razem opiszemy jak korzystać z 3 różnych płaszczyzn w celu poprawy tego elementu treningowego.

Ciało istnieje w strukturze 3D, zaś często patrzymy na nie w jednym wymiarze. Połączenie ruchów i wzmacniania ciała w formie 3 wymiarów pozwoli nam rozwijać się jeszcze efektywniej.

Oto 3 płaszczyzny dla mobilności:

Płaszczyzna strzałkowa

Dzieli ona ciało na prawą i lewą stronę. Gdy poruszamy się po tej płaszczyźnie używamy siły mięśni przedniej i tylnej części ciała. Zalicza się do tego m.in.: bieganie, wioślarstwo, kolarstwo czy ruchy podnoszące.

Celem mobilności w płaszczyźnie strzałkowej jest poprawa możliwości kręgosłupa tzn. zwiększenie jego elastyczności. Zapominamy o tym, że nasz kręgosłup jest „usztywnieniem” ciała, dlatego poddawany jest wielu przeciążeniom.

Warto korzystać z ćwiczeń jogi, które wzmocnią kręgosłup w nieco inny sposób niż sporty siłowe. Pozwolą one zwiększyć elastyczność tego odcinka i zwiększyć zakres jego ruchu.

horizontal

Płaszczyzna czołowa

To przód i tył. Ważne jest, aby przede wszystkim umieć poruszać się po linii prostej pomiędzy przodem a tyłem (linia środkowa ciała), a także posiadać duży zakres ruchowy w tej płaszczyźnie.

Ćwiczenia z wykorzystaniem równowagi pomagają nam budować mobilność w płaszczyźnie czołowej. Możemy to wykonywać np. dzięki przysiadom bez ciężaru z zatrzymaniem ruchu z ramiona szeroko rozstawionymi na boki.

Płaszczyzna poprzeczna

Zwana inaczej poziomą dzieli ciało na górę i dół, jednak jest to nieco bardziej skomplikowane. Taki ruch ciała występuje najrzadziej. Ruchy w płaszczyźnie poprzecznej to zazwyczaj skręty i obracanie ciała.

Skręcanie tułowia (kręgosłupa) pozwala nam zwiększać zakres mięśni w tym obszarze, ale także pozwala łagodzić napięcia, zwiększa kompresję w narządach oraz usprawnia detoksykację.

Ćwiczenia takie jak skręty tułowia na maszynie siedząc, skręty tułowia w pochyle ciała czy przeciwległe skręty nóg i tułowia są dobrym rozwiązaniem zarówno na wzmocnienie mięśni jak i poprawę mobilności w płaszczyźnie poprzecznej.

Komentarze: