Problemem biegaczy jest to, że rzadko kiedy trenują oni siłowo i wykonują ćwiczenia plyometryczne. Gdyby tak było, większość z nich nie borykała by się z tak wieloma kontuzjami. Ponadto, to pozwoliłoby na lepsze wyniki.

Stretching nie poprawia wydajności

Rozciąganie nie jest wcale dobrym pomysłem dla biegaczy. Rozciąganie statyczne o jakim mowa, nie wpływa na zwiększenie wydajności i wcale nie zmniejsza ryzyka urazów. Lepszym rozwiązaniem są ćwiczenia plyometryczne, na których się dziś skupimy.

Zwiększenie tempa i efektywności

Ćwiczenia plyometryczne są zazwyczaj stosowane w celu zwiększenia siły i prędkości w sportach, które się na tym opierają. Oczywiście korzyści z tych ćwiczeń mogą być istotne dla wszystkich.

Magazynowanie energii

Ciało przypomina gumkę, które naciągamy i wystrzeliwujemy. Możemy wykorzystać ten sam mechanizm, aby nadać swojemu ciału prędkości i siły. Wszystkie mięśni podłączone są do ścięgien, a te z kolei największą energię mają podczas rozciągnięcia.

Przypomina to dynamiczne przysiady. Wyżej wyskoczymy, gdy wykonany maksymalny przysiad (maksymalne rozciągnięcie ścięgien) niż gdy wyskoczymy z miejsca. Prawda?

Poprawa ekonomii biegowej

Tak samo działa mechanizm u biegacza. Kiedy jego stopa dotyka ziemi ścięgna i mięśnie są rozciągnięte i wtedy możemy wykorzystać ich największą siłę i energię.

Badania wykazały, że biegacze, którzy wykonują ćwiczenia plyometryczne potrafią przebiec dłuższe dystanse.

Jedno z nich, wykonane w 2010 roku mówi o tym, że wykonując ćwiczenia plyometryczne poprawiamy wydatkowanie energetyczne.

Ćwiczenia plyometryczne dla biegaczy:

Zeskok z wyskokiem

Celem tego ćwiczenia jest produkcja maksymalnej siły i prędkości.

Skok w dal z miejsca

Celem tego ćwiczenia jest produkcja dużej siły w mięśniach, głównie w kierunku poziomym.

Wyskoki z jednej nogi

Celem jest rozbudowa siły każdej z nóg osobno.

Krótkie skoki na palcach

Celem jest zwiększenie siły w stopach, aby wykorzystywały ją maksymalnie w krótkim okresie czasu.

Bieg z dużymi wykrokami

Celem jest wytworzenie siły w minimalnym czasie.

Komentarze: