Staw barkowy jest bardzo wytrzymały, do czasu. Gdy zbyt często poddajemy go obciążeniom bez odpowiedniego przygotowania, to z biegiem czasu stawy barkowe zaczną dawać znać, że sytuacja jest poważna. Warto postawić sobie pytanie – czy lepiej poświęcić kilka minut na rozgrzewkę czy w dalszej perspektywie zrezygnować z treningów?!

Wskazówka:

  • Aby odpowiednie rozgrzać barki, należy unieść ramię pod kątem 120-130 stopni od pozycji ciała i oprzeć dłoń o ścianę. Następnie delikatnie dociskamy ciało w kierunku ściany i przytrzymujemy ruch na ok. 10 sekund.
  • Przy dłuższym stażu treningowym i braku rozciągania mięśnie bardzo często dochodzi do ściągania ramion do przodu poprzez skrócenie mięśni piersiowych.To powoduje iż, ramiona przejmują w wielu ćwiczeniach znaczną część pracy mięśni piersiowych mocno je nadwyrężając.
  • Oprócz rozciągania zaleca się także masaż mięśni, aby pobudzić tkanki miękkie do pracy podczas wysiłku.

Jak inaczej wzmocnić stawy barkowe?

1. Rób sobie przerwy w ćwiczeniach obejmujących wyciskanie sztangi, które obciążają stawy barkowe. Na jeden tydzień w miesiącu zrezygnuj całkowicie z tego typu ćwiczeń i korzystaj z maszyn.

2. Rozwijaj rotatory stawów barkowych, które odgrywają bardzo ważną rolę w mechanice barków. Oto kilka ćwiczeń: odwodzenie sztangielek lub linki wyciągu, odwodzenie gumy leżąc i rozpiętki tyłem.

Komentarze: