Plan treningowy powinien mieć każdy, kto chce osiągnąć jakiś cel – szczupłą sylwetkę, dużą masę mięśniową czy wysoką wytrzymałość. Jednak co tak na prawdę kryje się w planach treningowych i na co warto zwracać uwagę?

Plany treningowe układane są indywidualnie, a przynajmniej powinny być. Dla osoby początkującej, które nie ma wiedzy z zakresu treningów, wszystko jest czarną magią. Warto tym osobom wytłumaczyć co jest ważne i co powinno znaleźć się w takim planie i dlaczego.

1. Monitorowanie tętna.

Mało osób korzysta z tego w celach treningowych. Odpowiednie podejście do tego pozwala na poprawę siły i wytrzymałości ciała.

To informacja zwrotna, która pozwala określić to, jak dany trening, a nawet ćwiczenie wpływa na nasze ciało i jakie wywołuje w nich skutki. Są 3 ważne elementy badania tętna:

a) Tętno maksymalne

Oceniane poprzez intensywność. Choć sami możemy nie czuć różnicy pomiędzy tętnem 60% maksymalnej mocy a 70%, to różnica 10% może mieć duży wpływ na nasze ciało.

Aby wyznaczyć tętno maksymalne radzimy skorzystać z urządzeń znajdujących się na siłowniach lub specjalnych zegarkach mierzących ten parametr.

b) Prób anaerobowy

To inaczej prób beztlenowy powyżej którego nasze ciało musi zużywać coraz większe ilości energii do dostarczenia tlenu naszym komórkom.

Najlepszym sposobem na ustalenie progu beztlenowego są testy laboratoryjne.

Połączenie tętna maksymalnego i progu beztlenowego pozwala ocenić jak należy trenować, aby uzyskać najlepsze efekty. Będzie on zarówno najlepszy dla tkanek i komórek, ale także dla układu krążenia i serca.

c) Obciążenie treningowe

Składa się z intensywności i ciężaru, które pozwala na dostosowywanie planu treningowego. Możliwość zwiększanie bądź zmniejszania tego elementu jest bardzo ważna w trakcie całego planu.

Korzystając z miernika tętna możemy określić obciążenie treningowe zwracając uwagę na liczby, mianowicie:

– całkowity czas treningu i średnia częstość akcji serca (40-60%)
– całkowity czas treningu w akcja serca na 90% maksimum (określa to najwyższą intensywność połączoną z obciążeniem)

Streszczenie

– Ustal swoje tętno maksymalne
– określ prób beztlenowy
– użyj odpowiedniego tętna do intensywności
– określ obciążenie treningowe oraz częstość akcji serca

Komentarze: