Wiele osób powie w tym momencie, że najlepszym sposobem jest trening cardio na czczo, jednak czy tylko? Jak przebiega spalanie tłuszczu na czczo i dlaczego jest tak efektywne? Oto trochę teorii na temat efektywnego spalania tłuszczu.

Spalanie tłuszczu to proces złożony i zależny od wielu czynników. Zmniejszanie ilości tkanki tłuszczowej zaczyna się wtedy, gdy tłuszcz się utlenia, a utlenia się najlepiej wtedy, gdy poziom insuliny jest najniższy. To przemawia za wykonywaniem cardio na czczo, gdy po całej nocy poziom glukozy i insuliny jest najniższy.

Jaka jest najlepsze środowisko metaboliczne dla spalania tłuszczu?

W badaniu przeprowadzonym przez International Society of Sports Medicine wzięło udział 20 młodych kobiet, które zostały podzielone na 2 grupy. Wszystkie uczestniczki miały odpowiednią ilość kalorii w diecie oraz specjalnie ustawiony program cardio. Jedyną zmienną była pora posiłku. Jedna grupa spożywała posiłek przed cardio a inna dopiero po treningu. Cały przebieg badania kontrolowano w warunkach laboratoryjnych, ponieważ istnieją 2 ważne elementy: utlenianie tłuszczu jest zależne od intensywności oraz ilość masy mięśniowej, która może mieć wpływ na katabolizm kwasów tłuszczowych.

Zatem lepiej na czczo czy po jedzeniu?

Okazuje się, że badanie to nie wykazało różnicy w spalaniu tłuszczu w obu grupach. Dlaczego? Otóż prawo termodynamiki mówi o tym, że zmieniając równowagę energetyczną tak, aby wydatki były większe niż spożycie, zwiększamy spalanie tłuszczu niezależnie od pory wykonywania cardio i spożycia.

Najważniejszą zasadą jest to, aby nie zaburzać gwałtownie równowagi energetycznej oraz żeby zmieniać bilans kaloryczny powoli. Tylko w takim wypadku możemy efektywnie spalać tkankę tłuszczową bez nadmiernej degradacji tkanki mięśniowej. Pamiętajmy także, że większy wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej ma długoterminowa dieta indywidualna niż nieprzerwane wykonywanie cardio na czczo.

Źródło: „Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise.” Journal of the International Society of Sports Nutrition; “Fuels for Exercise.” Exercise Physiology: Understanding the Athlete Within. The University of Melbourne. 2014

Komentarze: