To, jak ćwiczymy ma znaczenie. Najmniejsze elementy mogą mieć wpływ na zwiększenie siły i masy mięśni. Dziś zastanowimy się nad tym, czy różnica w treningu jedną bądź dwiema rękoma ma znaczenie w budowaniu siły.

W niektórych ćwiczeniach możemy wybrać jedną z dwóch opcji: wykonywać pracę jedną lub dwiema rękoma. Zazwyczaj dzieje się tak przy treningu ramion (np. bicepsów, tricepsów i barków). Ciekawi nas to, czy takim wybór ma wpływ na zwiększenia siły.

Przy wielu ćwiczeniach na górną partię ciała używanie jednej ręki może wydawać się łatwiejszym sposobem. Dzieje się tak, ponieważ wykonując ćwiczenie jedną ręką wkładamy w nie większą siłę niż w przypadku dwóch rąk. Jest to zależne także od ilości włączanych do pracy włókien mięśniowych.

Jest jednak druga strona medalu. Wykonując ćwiczenia jedną ręką częściej „oszukujemy”. Skracamy ruch, gwałtowniej przechylamy tułów etc. I tak dochodzimy do ważnej kwestii, która mówi o tym, że choć wkładamy więcej siły w trening jedną ręką to mniej angażujemy mięśnie.

Są oczywiście ćwiczenia i metody treningowe, które pozwalają na tego typu „oszukiwanie”. Jednak zwykle powinniśmy bardziej skupiać się na izolacji pracy mięśni niz samym ciężarze.

Konkluzja jest taka, że  ćwiczenia wykonywane jedną ręką lepiej rozwijają siłę mięśni. Oczywiście jeśli wykonujemy ćwiczenia prawidłowo, bez oszukiwania i z odpowiednim spięciem i izolacją pracy mięśni.

Komentarze: