Choć dynamiczne rozciąganie zalecane jest przed treningiem i polega na wielostawowych dynamicznych ruchach ciała, to może nie być efektywniejsze od rozciąganie statycznego. Tak przynajmniej twierdzą nowe badania opisane na łamach „Journal of Strength„.

Dynamiczne rozciąganie polega na większej ilości ruchu np. wyskokach, podskokach, skipach, sprincie, przysiadach itp. Celem jest szybsze i efektywniejsze rozgrzanie organizmu, w tym mięśni, ścięgien i stawów.

Badacze przeprowadzili eksperyment, do którego zaprosili 28 ochotniczek podzielonych na 4 grupy:

– Trening siłowy
– Trening elastyczności
– Trening siłowy, a następnie trening elastyczności
– Trening elastyczności, a następnie trening siłowy

Treningi siłowe odbywały się na przemian przez 48 dni przez 12 tygodni. Składały się z mieszanych ćwiczeń i ćwiczeń izolacyjnych głównie w 3 seriach po 6-12 powtórzeń.

Trening elastyczności polegał na wykonywanie wszystkich ruchów dynamicznych, bez zatrzymania ruchu w fazie końcowej. Taki trening trwał 60 minut i obejmował ok 30 powtórzeń.

Badacze przeprowadzili 2 testy przed i po eksperymencie. Badano elastyczność 10 różnych stawów i możliwość rozciągania ciała. Poddano także obserwacji wytrzymałość w ćwiczeniach takich jak wyciskanie sztangi i suwnica w ilości 10 powtórzeń.

Wyniki badań

Wytrzymałość wzrosła w każdej grupie, jednak z różnym natężeniem. Największy wzrost zanotowano w grupie trenującej siłowo, następnie wytrzymałościowo i elastycznie, a na końcu trenującej elastyczność i siłę.

Wyniki sugerują, że dynamicznie rozciąganie wpływa na wzrost siły i wytrzymałości.

Jeśli chodzi natomiast o zwiększanie elastyczności to nie zanotowano wzrostu w żadnej z grup. To oznacza, że dynamiczne rozciąganie może nie zwiększać elastyczność mięśni ani stawów, nawet w połączeniu z treningiem elastyczności.

Okazuje się zatem, że dynamicznie rozciąganie działanie jedynie w treningu siłowym. Statyczne rozciąganie jest wciąż zalecane po treningu, dla zwiększania przepływu krwi, limfy i rozciągania włókien mięśniowych.

Źródło: “INFLUENCE OF STRENGTH AND FLEXIBILITY TRAINING, COMBINED OR ISOLATED, ON STRENGTH AND FLEXIBILITY GAINS,” Journal of Strength and Conditioning Research 2014.

Komentarze: