stretching_post

Każdemu sportowcowi zaleca się rozciąganie mięśnie po wysiłku. Celem jest nie tylko dostarczenie składników odżywczych do mięśni, ale przede wszystkim rozciągnięcie skurczonych po ciężkiej pracy mięśni. Jednak czy rzeczywiście zwiększa to elastyczność?

Oczywiste jest, że rozciąganie nie wydłuża mięśni, ale wspomaga rozwój układu nerwowego, który wpływa na większy stopień rozbudowy mięśni. Podczas rozciągania dochodzi do wydłużania włókien mięśni i ścięgien, które przyczepione są do kości.

W mięśniach i ścięgnach rozproszone są zakończenia nerwowe. Dlatego też odczuwamy ból podczas rozciągania, gdyż opór włókien jest dość duży. To ważny aspekt stretchingu, gdyż nadmierny ból i nadmierne rozciąganie może wywołać odwrotny skutek i uszkodzić mięśnie.

Dlatego też, najważniejszym elementem jest głębokie rozciąganie mięśni, które pomaga unikać kontuzji i uszkodzeń. Celem jest poprawa jakości i zakresu ruchu kończyn, nie zaś samo rozciąganie. Nie do końca jest tak, że odczuwamy ból z powodu ograniczeń związanych z długością mięśni. Odczuwamy go, bo nasz układ nerwowy daje nam znać, że dochodzi do silnego napięcia tych włókien. W związku z tym warto pracować nad ruchem i zakresem ruchu tak, aby go zwiększać. Nie skupiajmy się na samym rozciąganiu a zwiększaniu mobilności stawów i ścięgien.

Komentarze: