stay-in-the-game-with-kinesiology-tape_graphics-istrip

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się tejpy czyli kolorowe taśmy naklejane na różne miejsca na ciele mające na celu poprawić przepływ limfy i chronić przed kontuzjami. Jak i kiedy je stosować?

Taping (tejping) można stosować na wszystkie grupy mięśniowe. Crossfitowcy stosują je na mięśnie brzucha czy nóg, biegacze na kolana, ciężarowy na ramiona i łokcie. Zastosowań jest tak wiele, że znajdują one swoje zastosowanie praktycznie w każdym sporcie.

Jak działają tejpy?

Tejpy wspomagają regenerację tkanek poprzez przepływ limfy. Przypominają one ludzką skórę i po umiejscowieniu w wybranym miejscu podnoszą one tkankę skórną od powięzi mięśniowej zwiększają przestrzeń między krwią, limfą i nerwami.

To z kolei poprawia krążenie i zmniejsza się ciśnienie na receptory czuciowe i neuronowego, co zmniejsza odczuwanie bólu.

Tejpy stosuje się głównie:

– w celu ochrony przed kontuzją
– poprawy regeneracji
– w celu zwiększenia stymulacji sensorycznej przez skórę

 

Rodzaje tejpów

I-Strip

Stosowany jest to urazów mięśniowych. Ten rodzaj stosujemy bezpośrednio na grupę mięśniową, w której odczuwamy nadmierny ból. Dwa tejpy stosuje się dlatego, że jeden główny (w tym przypadku niebieski) jest podstawowy, natomiast żółty pełni rolę dodatkowego wsparcia dla tkanek.

stay-in-the-game-with-kinesiology-tape_graphics-istrip

 

Y-Strip

Ten rodzaj wspiera dwa obszary. Najczęściej stosowany jest na łydkach, ramionach i tricepsach. Niektóre tejpy można kupić już przygotowane w formie litery Y inne natomiast trzeba rozcinać.

stay-in-the-game-with-kinesiology-tape_graphics-ystrip

 

X-Strip

Można to wykonać nakładając na siebie 2 zwykłe małe paski tworząc literę X. To sposób stosowany w delikatnych obszarach np. stawie łokciowych lub kostce stopy. Zwiększa to przepływ limfy wokół stawów poprawiając ich pracę i regenerację.

stay-in-the-game-with-kinesiology-tape_graphics-xstrip

 

Fan-Strip

Ta metoda różni się wyglądem od wszystkich poprzednich, ale także i zastosowaniem. Stosuję się ją podczas obrzęków. To z zasady 3-4 paski odchodzące od jednego miejsca. Podobnie jak w poprzednich tejpach możemy stosować nakładanie się na siebie tejpów.

Najczęściej stosujemy ten sposób w skręceniach, obiciach, nadwyrężeniach małych obszarów.

stay-in-the-game-with-kinesiology-tape_graphics-fan-strip

 

Zasady skutecznego stosowania tejpów

– Kup sobie tejpy w kształcie X i Y, bo resztę możesz samemu wyciąć.

– Przygotuj swoją skórę, która musi być sucha (bez balsamów i olejków). Dobrze by było, aby w danym miejscu była także ogolona.

– Rozcieraj tejp na skórze, aby klej lepiej przywarł do skóry i dokładniej przyczepił się do powierzchni

– Tejpy są wodoorporne, zatem nie zdejmujemy ich do kąpieli lub pływania. Warto jednak dowiedzieć się, która firma produkuje bardziej wytrzymałe tejpy. Nie zaleca się jednak namaczania tejpów przez c onajmniej 30-40 minut po przyklejeniu.

– Nie ogrzewaj tejpów, gdyż jest to  materiał syntetyczny, który może się rozpuszczać i być trudno usuwalny.

– Zmienność tejpów powinna odbywać się co 3-5 dni.

Komentarze: