Kalejdoskop ćwiczeń
prezentuje: Paweł Brzózka aktualny wicemistrz świata w kat. do 90 kg
Ważniejsze mięśnie biorące udział w ćwiczeniu
Mięśnie główne
. trójgłowe ramion (tricepsy)
– głowy długie
– głowy boczne
– głowy przyśrodkowe
Mięśnie współpracujące
. mięśnie łokciowe
Pozycja wyjściowa do ćwiczenia
Siedzimy na ławce okrakiem, plecy oparte o ławkę, ręce ze sztangą (nachwyt) uniesione pionowo w górę, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie
Wskazania techniczne
. Pamiętajmy o dobrym rozgrzaniu, głównie zaś stawów barkowych, łokciowych i nadgarstkowych
. Tułów przez cały czas trwania ćwiczenia prosty
. W trakcie ćwiczenia głowę wysuwamy nieco do przodu
. Ruchy wykonujemy od pełnego skurczu tricepsów (pozycja wyjściowa) do pełnego ich rozciągnięcia (pozycja końcowa)
. Sztangę opuszczamy maksymalnie nisko, nie dopuszczamy jednak do tzw. zawieszenia sztangi na łokciach
. Łokcie trzymamy blisko głowy
. Bezpośrednio po zakończeniu ruchu opuszczania sztangi, przechodzimy do ruchu jej unoszenia
. W miarę zbliżania się sztangi do pozycji maksymalnego skurczu tricepsów, staramy się coraz mocniej je napinać. Moment maksymalnego skurczu tricepsów powinien zbiegać się z ich maksymalnym napięciem
. Nie wysuwamy łokci do przodu
. Ruchy wykonują wyłącznie przedramiona, ramiona i tułów pozostają nieruchome
. Zarówno ruchy opuszczania sztangi, jak i jej unoszenia powinny być płynne
. Ruchy opuszczania wykonujemy wolniej niż ruchy unoszenia
. Do ćwiczenia możemy używać sztangi z gryfem prostym bądź łamanym. Gryf łamany zmniejsza naprężenia w nadgarstkach
. Zaawansowani mogą w 2 lub 3 ostatnich powtórzeniach wykonywać ruchy oszukane
. Pamiętajmy, że ćwiczenie bez pełnej koncentracji pomniejsza, i to znacznie, spodziewane efekty.
Sposoby zwiększania intensywności
. W momencie pełnego skurczu tricepsów na 2-3 sekundy mocno je napinać
Zalecenia dla kulturystów początkujących
. Perfekcyjne opanowanie techniki wykonywania ćwiczenia
. Ciężar sztangi dobierać do sposobu wykonywania powtórzeń, a nie odwrotnie
Zalecenia dla ćwiczących rekreacyjnie
. Ciężar sztangi powinien być dostosowany do możliwości ćwiczącego
. Do minimum ograniczyć serie do tzw. załamania ruchu, a jeszcze lepiej nie stosować ich wcale
Popełniane błędy i ich skutki
. Odchylanie tułowia do tyłu – zwiększa przeciążenia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym
. Ograniczanie ruchu opuszczania sztangi – zmniejsza siłę bodźców działających na tricepsy
. „Zawieszanie sztangi na łokciach” przy jej opuszczaniu – przenosi ciężar pracy na stawy łokciowe, z dużą dla tych stawów szkodą
. Brak pełnego prostowania rąk – zmniejsza siłę bodźców działających na tricepsy
. Brak napinania tricepsów w końcowej fazie przechodzenia do maksymalnego ich skurczu – zmniejsza siłę bodźców działających na tricepsy
. Wysuwanie łokci do przodu (fot. 1) – zmienia na niekorzyść układ sił działających na tricepsy
. Odchylanie łokci na boki (fot. 2) – zmienia na niekorzyść układ sił działających na tricepsy
. Podrywanie sztangi przy jej unoszeniu – zwiększa przeciążenie w stawach łokciowych i pomniejsza pracę tricepsów
. Zbyt szybkie opuszczanie sztangi do pozycji maksymalnego ugięcia rąk – doprowadza do nadmiernych przeciążeń w stawach łokciowych
. Brak spowalniania ruchów opuszczania sztangi – niepełne wykorzystywanie tkwiącej w ruchach negatywnych rezerwy siły
. Zbyt wczesne wypuszczanie nabranego w pozycji wyjściowej powietrza – czyni tułów mniej stabilnym, zmniejsza wydolność mięśni i utrudnia przeprowadzenie ciężaru przez najtrudniejszy odcinek drogi jego unoszenia
. Zbyt wąski uchwyt (fot. 3) – powoduje znaczne napięcia w stawach nadgarstkowych.
Wskazania do treningu na masę mięśni
Kulturyści początkujący
3 serie po 10 powtórzeń
Kulturyści średnio zaawansowani
3 serie po 10 powtórzeń
Kulturyści zaawansowani
4 serie po 10 powtórzeń
Osoby trenujące rekreacyjnie
2 serie po 10 powtórzeń
Wskazania do treningu na rzeźbę mięśni
Kulturyści początkujący
(nie dotyczy)
Kulturyści średnio zaawansowani
3 serie po 10-15 powtórzeń
Kulturyści zaawansowani
4 serie po 10-15 powtórzeń
Osoby trenujące rekreacyjnie
3 serie po 10-15 powtórzeń
Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 3/2002. © Copyright by Wydawnictwo KiF.