Gęstość kości w kulturystyce jest niezwykle ważna. To dzięki niej możemy wykonywać wiele ciężkich ćwiczeń i zwiększać swoją swój poziom aktywności kostnej i mięśniowej. Jednak przed postępem czasu nie da się uciec, dlatego trzeba szukać innych sposobów, jednym z nich jest wykonywanie przysiadów.

Osteoporoza to przyczyna wielu złamań i wyszczerbień kości, zwłaszcza w starszym wieku. U kobiet pojawia się ona zazwyczaj po menopauzie, a u mężczyzn wraz ze spadkiem poziomu testosteronu.

W badaniu opisanym na łamach „Journal of Strength and Conditioning Research„, gdzie możemy się dowiedzieć, że ćwiczenia siłowe najlepiej hamują rozwój i postęp osteoporozy i osteopenii. Oba te zaburzenia charakteryzują się niską gęstością kości. To z kolei zwiększa ryzyko łamliwości i pojawiania się zwyrodnień.

Innym czynnikiem, które świadczy o wytrzymałości kości jest zawartość składników mineralnych. Ich ilość wpływa na elastyczność i wytrzymałość. Najważniejszymi minerałami jest wapń i fosfor.

Badanie

Naukowcy wzięli grupę starszych kobiet, które wykazywały rozwój osteopenii lub osteoporozy w mniejszym lub większym stanie. Kobiety miały za zadanie wykonywać przysiady z takim ciężarem, który pozwalał im na  wykonanie maksymalnie 5 powtórzeń.

Po 12 tygodniach i 3 treningach w każdym treningu, naukowcy wykonali pomiary gęstości kości i zawartości składników mineralnych. Po badaniu, kobiety wykazywał wzrost siły o 154% w jednym powtórzeniu i 52% wzrostu w szybkości rozwoju siły.

Co ważne, zwiększyła się także zawartość mineralna kości i znaczniki enzymatyczne dla ich wzrostu, które nie pojawiły się w grupie kontrolnej.

Okazało się, że wykonywanie ćwiczeń mających na uwadze rozwój siły, oczywiście po odpowiednim czasie przygotowania, może zwiększać gęstość, wytrzymałość i zawartość mineralną kości. To z kolei, zmniejsza ryzyko rozwoju osteoporozy i tym samym kontuzji.

 

Źródło:Maximal Strength Training in Postmenopausal Women With Osteoporosis or Osteopenia,” Journal of Strength and Conditioning ResearchMaximal Strength Training in Postmenopausal Women With Osteoporosis or Osteopenia,” Journal of Strength and Conditioning Research

Komentarze: