To, jak zachowują się jeźdźcy rodeo podczas jazdy na byku pokazuje jak można efektywnie połączyć siłę i mobilność. Wskazuje to także na to, że niekoniecznie 

wszystko musi opierać się na ćwiczeniach siłowych. Przede wszystkim musimy skupić się na adaptacji, izolacji oraz funkcjonalności, rozciąganiu i trening
 mózgu.

1. Adaptacja i siła.

Te 2 elementy nie zawszę są takie same. Nie wystarczy zwykła siła, żeby na rodeo wytrzymać więcej niż 5 sekund. Do tego potrzebna jest siła funkcjonalna, czyli
taka, która integruje nasze mięśni zachowując ich mobilność. Oznacza to, że zarówno siła jak i praca mięśni powinna być dostosowana do ćwiczenia i zmieniających się warunków.

Jeśli chcemy zatem zwiększać naszą siłę musimy pamiętać, aby skutecznie dostosowywać się do ćwiczeń, ruchów, a także masy ciężar.

Workout-bullriding

2. Integracja przez izolację.

Izolowanie pracy mięśni poprzez odpowiednie programy treningowe siłowe i wytrzymałościowe jest sposobem na zwiększanie integralności całego systemu mięśniowego.

Zwykła siła mięśni podczas ćwiczenia np. wyciskanie sztangi różni się od siły całego układu czyli siły funkcjonalnej. Integralność mięśni, ale i całego systemu mięśniowego tworzy siłę funkcjonalną, która może nam się przydać do wszystkich sportów – walki, biegania, crossfitu czy pływania.

Siła funkcjonalna pozwala nam zwiększać wszystkie parametry mięśniowe – wytrzymałość, siłę, dynamikę, koordynację, równowagę i moc.

Takie ćwiczenia integracyjne są kluczem do wytrzymałości. Zwykle treningi takie polegają na wykorzystywaniu masy własnego ciała i dodawaniu do tego ciężar dodatkowego. Zalicza się do tego wszystkie rodzaje podciągnięć, pompek, stania na rękach czy przysiady.

3. Rozciąganie i wzmacnianie jednocześnie.

Siła funkcjonalna nie może istnieć bez odpowiedniej mobilności i stabilności. Kluczowym elementem pomiędzy tymi 2 elementami jest jednak równowaga. Nadmierna
mobilność bądź stabilność działa na niekorzyść całego systemu.

Można być musklarnym i silnym, jednak gdy brakuje nam mobilności stajemy się bardzo ograniczeni. Nasze mięśnie nie są w stanie wykorzystać swojej siły w 100%. Jeśli nawet spróbujemy to prędzej dojdzie do kontuzji niż realnego uzyskania określonego celu.

Ten element jest niezwykle ważny. Uzyskiwanie równowagi pomiędzy mobilnością (elastycznością) a stabilnością (wytrzymałością) pozwala nam na dobrą daptację całego systemu mięśniowego. Wszystko to składa się na całość, dzięki któej możemy rozwijać masę, siłę, koordynację, wytrzymałość, mobilność, równowagę i dynamikę.
Źródło: „Research Review: Effects of Integrated vs Isolated Training on Performance and Neuromuscular Control.” Brent Brookbush. 2014. Accessed September 1, 2015.

Komentarze: