Obese-people-live-shorter-2

Czas to dla niektórych miara pieniądza, zwłaszcza dla tych, którzy w jego ramach mierzą swoją pracę. Dlatego też trenerzy personalni opierają się na ramach czasowych przy współpracy ze swoimi klientami. Okazuje się jednak, że już 30 minut tygodniowo wpływa na poprawę kondycji klientów z nadwagą.

W ostatnim wydaniu prestiżowego magazynu PLoS ONE, naukowcy opisali ilość czasu jaka jest potrzebna, aby pojawiły się efekty sylwetkowe i zdrowotne u osób z nadwagą.

Kontekst

Dla trenerów osobistych więcej czasu z klientem to więcej pieniędzy. Oczywiście nie generalizujemy tego, że wszyscy trenerze nastawieni są na korzyści materialne. Chodzi jednak o to, aby wypośrodkować zarówno własne korzyści jak i korzyści klienta.

Musimy zdawać sobie sprawę, że potrzeby osób które po prostu nie trenują i zaczynają, a osób z nadwagą, które głównie prowadzą siedzący tryb życia są zupełnie inne.

Osoby z nadwagą, wbrew pozorom, nie potrzebują aż tak intensywnych i częstych ćwiczeń jak może się wydawać, gdyż reakcję organizmu będą znacznie szybsze niż u innych. Warto wiedzieć, jak dostosować intensywność dla osób z nadwagą, zamiast do wszystkich osób stosować ten sam rodzaj.

Badanie

7 mężczyzn i 7 kobiet wzięło udział w badaniu. Każda  z tych osób miała nadwagę, ale wszelkie inne parametry zdrowia były zachowane. Badacze wykonali każdej z tych osób biopsję mięśni przed rozpoczęciem szkolenia i po jego zakończeniu.

Program treningowy składa się z treningu interwałowego na rowerze stacjonarnym 3 razy w tygodniu przez 6 tygodni. Interwały składały się z 3 zestawów:

– 20 sekund maksymalnego wysiłku
– 2 minut aktywnego wypoczynku

Całkowita ilość wysiłku interwałowego w tygodniu wynosiła 30 minut.

Wyniki badań

– Aktywność enzymów w mięśniach odpowiadających na produkcję energii wzrosła o 40%, podobnie jak zawartość białka we włóknach mięśniowych

– Wydolność układu krążenia oraz VO2 Max wzrosły o 12%

– Ciśnienie krwi obniżyło się już po 2 tygodniach

– Poprawiła się wrażliwość na insulinę. Jej poziom był niższy na czco, co jest oznaką zmniejszenia ryzyka zaburzeń metabolicznych

Wedle badaczy jest to znak, że nie zawsze wysoka intensywność i maksymalizacja treningów jest sposobem na uzyskanie efektów. W tym przypadku już 30 minut treningu interwałowego tygodniowo wpłynęło niezwykle efektywnie na osoby z nadwagą. Oczywiście, jednym z najważniejszych elementów jest także dieta, bez której żaden trening nie odniósłby rezultatu.

Źródło:Three Minutes of All-Out Intermittent Exercise per Week Increases Skeletal Muscle Oxidative Capacity and Improves Cardiometabolic Health,” PLoS ONE 2014

Komentarze: