Metoda Jozefa Sagata

Rozpoczęty przez nas w nr. 3/46 cykl artykułów pod tytułem „Metody zwiększania siły mięśni” zgodnie z naszymi oczekiwaniami wywołał wśród czytelników duże zainteresowanie, o czy świadczą nadsyłane listy. Ku naszemu zadowoleniu, czytelników interesuję nie tylko metody zwiększenia siły w wyciskaniu sztangi na ławce poziomej, ale także w takich ćwiczeniach jak: przysiady ze sztangą i martwy ciąg. Wychodząc naprzeciw tym zainteresowaniom, w bieżącym numerze „Kulturystyki i Fitness” podajemy metodę na zwiększenie siły w przysiadach ze sztangą, której autorem jest słowacki trener podnoszenia ciężarów – Jozef Sagat.

Metoda została oparta na dwóch trzytygodniowych cyklach, każdy po trzy treningi w tygodniu.

Według Jozefa Sagata na 8 dni przed zawodami zawodnicy startujący w nich powinni zrezygnować z przysiadów z ciężarem 85% CM (ciężar maksymalny) i wyższym.

Młodocianym amatorom zwiększania siły w przysiadach Jozef Sagat zaleca treningi wzmacniające mięśnie nóg według poniższych schematów.

Trening I – wykonać w serii 10 powtórzeń z ciężarem 55% CM, odpocząć około 5 minut i taką serię powtórzyć jeszcze sześć razy.

Trening II – wykonać w serii 6 powtórzeń z ciężarem 60% CM, odpocząć około 5 minut i taką serię powtórzyć jeszcze sześć razy.

Zawodnikom bardziej zaawansowanym Jozef Sagat proponuje włączanie do treningów przysiadów nożycowych. Schemat takiego treningu poniżej:

Zawodnikom wysoko zaawansowanym Sagat zaleca wykonywanie przysiadów cztery razy w tygodniu. Dwa razy powinni oni wykonywać przysiady klasyczne (np. treningi 1 i 3) i dwukrotnie przysiady nożycowe (np. treningi 2 i 4).

Ryszard Kopański

Artykuł ukazał się w „Kulturystyce i Fitness” Nr 1/2004. © Copyright by Wydawnictwo KiF.

Komentarze: