EDT – TRENING O WZRASTAJĄCYM NATĘŻENIU – Coś dla tych, którzy wiecznie się śpieszą

Ten system treningowy jest innowacyjny, zupełnie niepodobny do innych. Jego nazwa „Escalating Density Training” (EDT) może być bezpośrednio tłumaczona jako „trening o wzrastającej gęstości” chociaż termin „gęstość treningu”, nie jest u nas używany. Nie trudno się jednak zorientować, że chodzi o wzrastającą ilość pracy treningowej wykonanej w określonej  jednostce czasu.

Co prawda autor tej koncepcji, amerykański ekspert w dziedzinie fitness, Charles Staley, twierdzi, że „nie ma w niej absolutnie nic nowego”, to jednak dodaje, że „jedyną nową rzeczą jest konstrukcja systemu treningowego”, czyli jego ramy. Staley uważa, że „mięsień jest układem biologicznym, który rozrasta się (lub zanika) wprost proporcjonalnie do ilości pracy, jaką musi wykonać”. I rzeczywiście, nie ma w tym nic odkrywczego, tyle tylko, że powstała ogromna liczba programów treningowych, które w różny sposób tę pracę zalecają wykonywać.

Ilość pracy treningowej

Być może, genialność koncepcji Staley’a ukryta jest w jej prostocie. Większość z osób, które ją na sobie wypróbowały, była zaskoczona tym, że coś tak prostego może być tak skuteczne. Jednym z ważniejszych zadań osoby trenującej tym systemem jest „mierzenie” ilości pracy treningowej. Nie chodzi tu ani o komputery, ani o żadne skomplikowane „mierniki” wykorzystywane do pomiaru ilości pracy w fizyce, jak chociażby zwykły licznik zużycia energii elektrycznej.

Tę pracę mierzymy, a w zasadzie liczymy sami, używając prostej arytmetyki. Na przykład, jeśli na treningu zrobiliśmy 10 serii pompek po 10 powtórzeń w każdej serii i na to potrzebowaliśmy 10 minut, to z tego wynika, że wykonaliśmy 100 powtórzeń w 10 minut. Po prostu, mnożymy liczbę serii przez liczbę powtórzeń w seriach albo dodajemy liczbą powtórzeń wykonanych w poszczególnych seriach, gdy jest ona różna.

Jeśli na kolejnym treningu uda nam się wykonać 105 powtórzeń w takim samym czasie (10 minut), to znaczy, że ilość wykonanej przez nas pracy w obranej jednostce czasu w tym ćwiczeniu wzrosła.

Technika ruchu i tempo powtórzeń

W ramach pojedynczego mezocyklu treningowego, który trwa kilka tygodni, dokładamy wszelkich starań i wysiłków, aby ilość pracy treningowej konsekwentnie i stopniowo, z treningu na trening, rosła. Jest to więc trening ze stale wzrastającym przeciążaniem mięśni, ale w nowym ujęciu. Jeśli to nam się udaje mięśnie się rozrastają, wzrasta tempo przemian metabolicznych, maleje  poziom procentowy tkanki tłuszczowej i stajemy się bardziej umięśnieni.

W przeciwieństwie do innych programów treningowych, nie mówimy tu o wielkości obciążeń ani o specjalnych technikach wykonywania powtórzeń. Większość najmodniejszych obecnie programów treningowych skupia się na sposobie wykonywania pojedynczych serii, technice ruchu, obciążeniach, tempie powtórzeń, itd. Poza tym kładzie nacisk na obciążenia (intensywność) lub na objętość treningu (całkowita ilość pracy). W treningu EDT ważna jest ilość pracy, ale wykonanej w określonym przedziale czasowym.

Szczegółowe informacje o tym systemie znajdziecie w KiF nr 1/2015

Komentarze: