ATH_ShCrum_wall2_500

Zazwyczaj jest tak, że w ciągu roku dopisuje nam entuzjazm do treningów i na siłownię chodzimy chętnie, ponieważ sprawia nam to dużą przyjemność. Bywa jednak i tak,  że z entuzjazmem  jest bardzo źle, gdyż go nie ma. W takiej sytuacji długo ociągamy się z wyjściem  na trening,  a gdy już wyjdziemy, to idziemy z poczucia obowiązku, ponieważ treningi stały się częścią naszego życia, jak praca czy szkoła. Trzeba je  zaliczyć i na tym sprawa się kończy.
Duża grupa osób chodzących na siłownię i dążących do jak najszybszego zwiększenia gabarytów swoich mięśni , na każdym treningu stara się ćwiczyć na maksa. Gdy po zakończonym treningu osoby te idą do szatni  i nie są kompletnie padnięci, towarzyszy im przeświadczenie, że trenowali niedostatecznie mocno.  A przecież  rozwój mięśni, patrząc na to od strony treningów, nie polega wyłącznie na tym, żeby na każdym treningu „skatować” mięśnie na maksa.

Po którymś z rzędu treningu takie „skatowanie” wcale nie pracuje na rzecz rozwoju mięśni, ale wprost przeciwnie –  zaczyna pracować na rzecz ich przetrenowania. Doskonale z tego zdają sobie sprawę zahartowani w ciężkich treningach  czołowi kulturyści i dlatego  „katują” mięśnie ciężkimi treningami zazwyczaj  przez  6-8 tygodni, a potem  robią krótki okres treningów znacznie lżejszych. Niektórzy robią nawet kilkudniową przerwę w treningach.

Wiedzą  o tym, o czym i inni ćwiczący wiedzą, tylko dziwnym trafem zapominają, a mianowicie,  że mięśnie po kilkutygodniowym okresie ciężkiej pracy muszą odpocząć, aby nabrać siły do kolejnego takiego okresu. Brak takiego odpoczynku to prosta droga najpierw do przeciążenia i wyczerpania, a później do przetrenowania.

> Europa daleko za Stanami Zjednoczonymi <

Już w połowie XX wieku czołowi kulturyści amerykańscy wiedzieli o tym, że:

1. Treningi siłowe muszą być na tyle ciężkie, aby wymusić na organizmie rozwój mięśni

2. Rozwój mięśni nie polega tylko na tym, aby mięśnie mocno zmęczyć  na treningu, ale także na tym, aby po treningu pozwolić im zregenerować się przed  kolejnym  treningiem, co się wiąże z odpowiednio długim odpoczynkiem

3. Jeżeli mięśnie będą ciągle zmęczone (praca przeważa nad odpoczynkiem), to nie będą się rozwijały

4. Jeżeli  mięśnie będę ciągle wypoczęte (odpoczynek przeważa nad pracą), to też nie będą się rozwijały.

5. Aby mięśnie się rozwijały,  musi być zachowana pewna równowaga między pracą wykonywaną na treningu a odpoczynkiem.

> Stare zasady nadal aktualne <

Obecnie w porównaniu z tamtymi latami nauka w każdej dziedzinie życia zrobiła ogromny krok do przodu. Na temat rozwoju mięśni i praw rządzących tym rozwojem wiemy znacznie więcej. Nadal jednak w kulturystyce obowiązuje pięć powyżej przedstawionych zasad nie chcąc marnować czasu oraz kasy na nieefektywne lub mało efektywne treningi należy dostosować treningi do tych zasad.

Dalsza część tekstu Roberta Majewskiego (dwukrotny wicemistrz Europy) w nr 7-8/2014 (numer 7-8/2014 to numer wakacyjny, co oznacza że obowiązuje również w sierpniu)

Komentarze: