Metody treningowe mają jeden cel – zwiększyć nasze możliwości. Niezależnie czy chcemy być  silni, umięśnieni czy wytrzymali musimy dostosować odpowiedni plan treningowy, który będzie współdziałał z regeneracją. Co się dzieje, gdy zostanie to zaburzone?

Zależność między treningiem a regeneracją

Wedle niektórych regeneracja to czynnik ograniczający wydajność. Jest w tym pewien sens, gdyż musimy wiedzieć ile spać i jak się dokładnie regenerować, aby zachować równowagę.

Przykładem tego może być taka zależność:

– Im większy wysiłek i obciążenie układu nerwowego, tym dłuższa powinna być regeneracja

– Im lżejszy trening dla układu nerwowego, tym regeneracja powinna być krótsza.

Wiemy już, że dostosowanie regeneracji do treningu to ważny element, od którego wiele zależy.

Przykładem ćwiczenia, które łączy w sobie efektywny trening i odpowiedni bodziec do regeneracji jest TGU czyli wstawanie z ziemi z kettlem. To ćwiczenie męczące dla układu nerwowego, gdyż aktywuje całe ciało i uruchamia mnóstwo mięśniowych mechanizmów.

Rola ćwiczeń wytrzymałościowych

Ćwiczenia wytrzymałościowe inaczej na nas wpływają, gdyż angażują partię mięśniową w celu wykonywanie ciężkiej pracy. Zazwyczaj zwiększa wytrzymałość w danym obiekcie i strukturze, nie zaś w całym organizmie jednocześnie.

Kalibracja układu nerwowego

Pamiętajmy, że każde ćwiczenie, które wykonujemy w jakiś sposób stymuluje nas układ nerwowy. Odpowiednie dobranie tych ćwiczeń w programie treningowym pozwala nam na prawidłową kalibrację tego systemu.

Przykładowo:

– kettlebell arm bar (utrzymywanie odważnika w górze w pozycji leżącej z odpowiednią pozycją nóg i ramienia)

KB-Armbar

– kneeling one-arm press (wykrok stały, w którym przeciwne do nogi wykrocznej ramię utrzymuje i wyciska ciężar)

overhead_press_half_kneeling_1_arm_dumbbell

– one arm overhead carry (noszenie ciężaru w jednej ręce nad głową)

– wąskie przysiady na wolno bądź przy ścianie

Te ćwiczenia mogą pomóc nam w kalibrowaniu systemu nerwowego. Odpowiednie ruchy i wzorce mogą pomóc nam wyszkolić się tak, aby zmuszać system nerwowy do maksymalnej pracy, jednak bez nadmiernego zmęczenie ciała. To ułatwi i przyspieszy regenerację.

Pamiętajcie zatem, aby dobierać zarówno ćwiczenia jak i intensywność regeneracji. Warto łączyć programy treningowe czy metody treningowe np. superserie czy gigantserie, aby zarówno pobudzać układ nerwowy i nie doprowadzać do nadmiernego zmęczenia.

Zauważycie, że przy mądrym zarządzaniu treningiem i regeneracją Wasze wyniki znacząco się poprawią.

Komentarze: