Czym jest siła eksplozywna i po co nam ona w treningu? Ten parametr jest nieodłącznym elementem treningu biegowe, szybkościowego i dynamicznego. Jest to ważna część struktury treningowej, którą podobnie jak masę, wytrzymałość i siłę powinniśmy rozwijać.

Siła eksplozywna – jest to cecha motoryczna. Uczestnicy ona w wytrzymałości, dynamice, ogólnym ruch czy zręczności. Siła eksplozywna osiągana jest w bardzo krótkim czasie i polega na wykorzystanie maksymalnej energii w celu osiągnięcia np. przyspieszenia czy siły użytej do przepchnięcia sań.

Innymi słowy, siła eksplozywna to JAK NAJWIĘKSZA SIŁA, W JAK NAJKRÓTSZYM CZASIE.

Ćwiczenia eksplozywne

Ciągnięcie/Przepychanie sań – to jedno z najlepszych ćwiczeń na budowanie siły eksplozywnej. Zarówno pachnie jak i ciągnięcie ciężkich sań treningowych (sled) pomaga zwiększać siłę eksplozywną. Co więcej, taki trening pozwala zwiększać środowisko anaboliczne mięśni, angażować znacznie więcej włókień mięśniowych niż w przypadku tradycyjnego treningu siłowego.

Trening ze sledem powinien odbywać się na ok. 25 metrach w kilku seriach. Pamiętajcie, liczy się krótki czas trwania maksymalnej siły.

 

Wskakiwanie na box – to kolejne ćwiczenia, które pozwala kształtować siłę eksplozywną. Wykonując przysiad i wskakując na box o wybranej wysokości zmuszamy nasze mięśnie do jednorazowego maksymalnego wysiłku.

 

Pchnięcie kulą – w tym olimpijskim ćwiczeniu także liczy się siła eksplozywna. Krótki ruch pchnięcia obciążenia w górę bądź przed siebie zmusza mięśnie ramion, ale także brzucha i grzbietu do natychmiastowego skorzystania z siły eksplozywnej.

 

Uderzanie młotem o oponę – popularne obecnie ćwiczenie, które możemy wykonywać także w domowych warunkach jest idealnym przykładem treningu zwiększającego siłę eksplozywną. Dynamicznie uderzając młotem z maksymalną siłą angażujemy głębokie włókna mięśniowe, które generują największą swoją siłę.
Pompki w wybiciem – jeśli chcemy zwiększyć siłę mięśni, w tym także siłę eksplozywną to wykonywanie pompek z wybiciem tułowia do góry jest do tego dobrym sposobem. Wypychając ciało do góry mocno stymulujemy siłę eksplozywną klatki piersiowej oraz ramion.

Dowiedz się także o innych metodach treningowych – ZAPISZ SIĘ

kif_baner_600x200_02

 

Komentarze: