tabata11

Trwający zaledwie 4 minuty trening metaboliczny to nowa metoda na efektywne spalanie tkanki tłuszczowej. Nie ma ona jeszcze tak wielu zwolenników, ale jej założenia wydają się rzeczywiście logiczne.

Marzeniem każdego trenujący jest krótki trening a szybkie efekty. Ponoć Trening Tabata gwarantuje takie połączenie.

4-minutowy trening metaboliczny redukuje tkankę tłuszczową zwiększając jednocześnie wydolność organizmu. To metoda wymyślona przez japońskiego dr Izumi Tabtae, pracującego w National Institute od Fitness and Sports w Tokio.

Autorski trening skierowany jest do sportowców wyczynowych i amatorskich. Celem jest zrzucenie nadwagi i poprawa kondycji organizmu.

Efektywne spalanie

Tabata to połączenie treningu aerobowego (tlenowego) i anaerobowego (betleneowego). Metoda ta jest ponoć 3 razy bardziej efektywna od pozostałych metod na spalanie tłuszczu. Cechą wyróżniającą jest utrzymujący się po treningu metabolizm, nawet do kilkunastu godzin.

Na wzór interwałów

Tabata to tak na prawdę interwał. 4-minutowy podzielony na 20 sekund ćwiczeń i 10 sekund odpoczynku.

Liczba serii wynosi 8 w każdej z nich wykonujemy wykonujemy tyle powtórzeń ile tylko jesteśmy w stanie zrobić. Nie mogą to być jednak ćwiczenia obojętne. Muszą angażować jak największy obszar naszego ciała (najwięcej grup mięśniowych).

Zmienność

W każdej serii możemy zmieniać ćwiczenia. Ważne, aby zachować płynność ich wykonywania. Wszystko powinno być przygotowane wcześniej.

20 sekund to mało i dużo zważywszy, że musimy dać w tym czasie z siebie wszystko. Przerwa to tylko i aż 10 sekund. Musi być ona utrzymana co do sekundy.

Wybrane ćwiczenia

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej trening musi być wcześniej zaplanowany, aby nie zastanawiać się w trakcie co wykonać.

Najlepszymi ćwiczeniami będą:

  • Pompki
  • Rowerek
  • Skakanka
  • Sprint
  • Wyskoki

Tabata w dni nietreningowe

Ze względu na wysoką intensywność Tabaty wykonujemy ją w dni nietreningowe, aby nie obciążać znacznie organizmu.

Jeśli jesteś początkującym uczestnikiem tego treningu zacznij od jednego treningu w tygodniu. Systematycznie zwiększaj ich częstotliwość.

Uwaga! Tabata nie powinna być wykonywana na czco.

Komentarze: