Trening z kettlebell może nie tylko zwiększać siłę naszych mięśni poprzez ciągłe zwiększanie obciążenia i periodyzację treningową, ale także kształtuje dynamikę i moc mięśni wraz z równowagą ciała.

Aby wesprzeć tę teorię opiszemy badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Padwie. Badacze podzielili uczestników na 2 grupy:

– zaawansowanych tancerzy baletowych
– tradycyjny trening dynamiczny (skoki)

Wszyscy uczestnicy zostali przeszkoleni z posługiwania się odważnikami, metodami treningowymi i techniką.

Badanie trwało 3 miesiące, w trakcie których uczestnicy wykonywali:

– 20 powtórzeń jedną ręką kettlebell swing przez 1 minutę

– getup czyli wstawanie z uniesionym odważnikiem z podłogi przez 10 minut

Co mierzono?

Naukowcy mierzyli 3 elementy:

Równowagę – mierzono balans ciała, zakres odchylenia ciała podczas ćwiczeń oraz dynamikę ruchów.

Dynamikę – wykorzystywano pomiary mocy dynamicznej mięśni. Sprawdzano to na podstawie skoków oraz wypychania odważnika w górę.

Tętno – mierzono tętno i ciśnienie krwi

Wyniki badań

Okazało się, że tancerze balety znacząco poprawili dynamikę mięśniową i równowagę, podczas gdy druga grupa poprawiła dynamikę.

Warto jednak pamiętać, że tancerze baletowi mają rozbudowaną równowagę ciała. To jednak nie oznacza, że nie należy rezygnować z tego ćwiczenia. Należy spojrzeć na to w inny sposób, mianowicie zadbać o prawidłowe wzorce ruchowe i na ich podstawie budować równowagę ciała.

Trening z odważnikami jest niezwykle wydajny, zarówno w spalaniu kalorii, jak i poprawie siły, dynamiki i jak widać także równowagi.

Źródło: Borgatti, E., Marcolin, G., Zonin, F., Grigoletto, D. & Paoli, A., „Effects of kettlebell training on lower limb power, body balance, blood pressure and heart rate in a group of dancers,” Italian Society of Motor and Sports Sciences (SISMeS), October 2-4, 2015.

Komentarze: