Ciekawym pomysłem okazało się zestawienie dwóch rodzajów treningu siłowego – strongman i tradycyjnego treningu oporowego. Celem było określenie, który jest skuteczniejszy w budowaniu siły i poprawy wyników.

Badanie strongman vs. tradycyjny trening

W badaniu wzięło udział 30 graczy rugby, którzy zostali podzieleni na 2 grupy. Jedna z nich wykonywała trening tradycyjny, druga zaś metodą strongmanów. Eksperyment trwał 7 tygodni, a trening wybraną metodą stosowany był 2 razy w tygodniu.

Tradycyjna metoda obejmowała:

– Martwy ciąg
– Wyciskanie sztangi nad głowę
– Przysiady
– Podciąganie sztangielki do boku tułowia
– Rwanie

Metoda strongman obejmowała:

– Wyciskanie belki nad głową
– Spacer farmera
– Wyciskanie sztangi axel nad głowę
– Ciągnięcie sleda (obciążonych sanek)
– Przyciąganie obciążonego sleda

Ochotników sprawdzano pod kątem wytrzymałości badając ich maksymalną siłę dla 1 powtórzenia we wszystkich ćwiczeniach, oraz pod kątem wydajności np. sprint, skoki, slalom.

Wyniki porównania

W oby metodach zanotowano wady i zalety. Wniosek był taki, że obie metody są skuteczne w zwiększaniu siły, z mały tylko różnicami.

Naukowcy zauważyli, że trening strongman pozwalał na uzyskiwanie nieco większej ilości tkanki mięśniowej niż tradycyjna metoda. Natomiast jeśli chodzi o tradycyjną metodę, to efektywniej zwiększyła siłę w takich ćwiczeniach jak przysiady czy martwy ciąg oraz większa wydajność mięśniową przy sprincie i skokach w dal.

Źródło:Strongman versus traditional resistance training effects on muscular function and performance,” Journal of Strength and Conditioning Research

Komentarze: