Wiedza o zdrowiu jelit pojawiła się stosunkowo niedawno. Dziś wiemy, że to, co dzieje się w naszych jelitach ma niezwykły wpływ na cały nasz organizm. Mamy dla 5 sposobów na poprawę zdrowia i wzmocnienie flory jelitowej

Mnóstwo warzyw

To kluczowe zalecenie, jakie możemy usłyszeć od osób zajmujących się florą bakteryjną jelit. Kilka dużych porcji warzyw dziennie pozwala uzupełniać wszystkie składniki mineralne i witaminowe, które wzmacniają naszą florę bakteryjną jelit. Błonnik jest głównym składnikiem niezbędnym do zachowania zdrowia oraz utrzymywania odpowiedniej równowagi bakterii jelitowych.

 

Dobre węglowodany

W istocie najważniejszym elementem jest całkowite wyeliminowanie przetworzonych węglowodanów z diety. Węglowodany odpowiadają za kształtowanie flory bakteryjnej jelit np. inulina, fruktosacharady i galaktooligosacharydy.

Prebiotyki możemy znaleźć także w innych źródłach węglowodanów np. bananach, czosnku, szparagach czy topinamburze. Co więcej, istnieje coś takiego jak „odporna skrobia”, która tworzy się w jelitach, gdy węglowodany skrobiowe zostaną przed spożyciem schłodzone.

 

Sfermentowane pokarmy

Każdy dietetyk znający się na jelitach zaleci spożywanie tego typu pokarmów. Mają one ważne probiotyczne działanie, które wzmacniają florę bakteryjną jelit. Najbardziej znane produkty to m.in.: jogurty, kapusta kiszona, ogórki kiszone, kapusta kimchi, kefir.

 

Ograniczanie kalorii (post)

Ograniczanie kalorii bądź stosowanie postu pozwala korzystnie zmieniać i wzmacniać florę bakteryjną jelit. Pozwala to także na zwiększanie różnorodności bakterii w mikrobiomie.

Stosowanie postu powinno odbywać się jednak przy opiece dietetyka.

 

Mniej cukru

Ograniczanie cukru prostego, także z owoców, jest jednym ze sposobów na niepożądane zmiany w mikrobiomie jelitowym. Nadmiar cukru prowadzi do namnażanie się grzybów i drożdży, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie jelit.

Komentarze: