o-STRONG-BONES-facebook

Możemy zapobiegać starzeniu się kości i ich osłabianiu stosując zrównoważoną dietę oraz wykonując aktywności fizyczne. Okazuje się jednak, że zwiększanie spożycia wapnia wcale nie wpływa na spowolnienie procesu starzenia się układu kostnego.

W badaniu przeprowadzoym w Nowej Zelandii zaprzeczono dowodom na ten temat. „Zebraliśmy wszystkie inne badania i analizy preparatów wapnia oraz wapnia z diety i doszliśmy do wniosku, że duża jego ilość w diecie nie ma wpływu na gęstość i częstotliwość złamań” – mówi dr Mark Bolland z Uniwersytetu w Auckland.

Dodatkowa suplementacja wapnia może mieć wręcz negatywny skutki dla zdrowia (hiperkalcemia) np. zwiększenia ryzyka występowania nowotworów, nadczynność tarczycy, zaburzenia koncentracji, depresja, spadek napięcia mięśniowego czy zaparcia.

W tych samych badaniach zauważono, że nadmierne spożycie wapnia może wręcz prowadzić do osłabienia kości np. kości udowej. Wiąże się to między innymi ze wspomnianym wcześnem osłabieniem napięcia mięśniowego.

W związku z tym zaleca się raczej kontrolę odpowiedniej ilości witaminy D niż nadmiernego spożywania wapnia.

Jak badać poziom witaminy D?

Badamy go laboratoryjnie, a wskaźnikiem jest wartość
stężenia 25-hydroksywitaminy D, czyli kalcydiolu w surowicy krwi. Oto poziomy witaminy D:

Deficyt 0-50 nmol/l; 0-20 ng/ml
Stężenie suboptymalne 50-75 nmol/l; 20-30 ng/ml
Stężenie optymalne 75-125 nmol/l; 0-50 ng/ml
Stężenie wysokie 125-250 nmol/l; 50-100 ng/ml
Stężenie potencjalnie toksyczne powyżej 250 nmol/l; powyżej 100 ng/ml
Poziom toksyczny powyżej 500 nmol/l; powyżej 200 ng/ml

Komentarze: