Czyli to, czego w okresie przed wakacyjnym potrzebujemy. Jednak jak to zrobić, aby nie stracić zbudowanej tkanki mięśniowej? Czy w ogóle jest to możliwe? I jak szybko można bez narażona zdrowia schudnąć?

Wedle WHO, w 2008 roku 35% dorosłych osób na świecie wykazywało nadwagę, a 11% było otyłych. Otyłość i nadwaga zwiększają ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy i nowotworów. Zatem jaki jest najbardziej efektywny sposób na zrzucenie nadmiaru kilogramów?

Naukowcy z Hiszpanii i Szwecji podjęli wspólne wysiłki, aby dowiedzieć się, jaki sposób odchudzania jest najefektywniejszy. Przeprowadzili badania, w których uczestnicy jedli bardzo mało kalorii wykonywali aktywności fizyczne przez 9 godzin dziennie przez 4 dni. Średni spadek wagi ciała to ok. 11 kg. Jak to się stało?

Jak wyglądało badanie?

15 zdrowych mężczyzn z nadwagą (18-55) zostało podzielonych na dwie grupy:

  • 1 – spożywali 1,5 l wody zmieszanej z serwatką białka dziennie
  • 2 – 1,5 l wody mineralnej zmieszanej z sacharozą

Każdy roztwór przygotowano na 3,2 kcal/kg. Przed eksperymentem zmniejszono dawkę kaloryczną mężczyzn z 2000 na 320 kcal.

Ćwiczenia podczas badania

Mężczyźni wykonywali ćwiczenia siłowe przez 45 minut na 15% intensywności, a następnie wykonywali spacer 8 godzinny z prędkością 4,5 km/h. Podczas wszystkich godzin uczestnicy mogli pić jedynie napój nawadniający z zawartością sodu, potasu i magnezu.

Taki rodzaj ekstremalnego treningu trwał 4 dni, następnie wszyscy mężczyźni wrócili do standardowej ilości spożywanych kalorii i ilości wody w celu unormowania nawodnienia i uzupełnienia zapasów glikogenu.

Wyniki

Po 4 dniach mężczyźni stracili ok. 5 kilogramów z czego 50% tłuszczu i 50% masy mięśniowej. Po następnych 4 tygodniach okazało się, że mężczyźni nadal zmniejszają wagę bez redukcji kalorii i spożywanej wody.

Wedle badaczy jest to zasługa hormonów kontrolujących apetyt, które uległy znacznemu przekształceniu podczas tych 4 dni. Dzięki temu mężczyźni znacznie zmniejszyli swoje poczucie głodu.

Warto pamiętać, że taka dieta i taki reżim opisany w badaniu może być niebezpieczny. Uczestnicy byli pod opieką lekarzy, a także przyjmowali wszystkie niezbędne minerały oraz białko lub sacharozę. Taka metoda nie jest także zalecana osobom, które budują masę mięśniową, a jedynie tym, którzy muszą gwałtownie i szybko zrzucić zbędne kilogramy.

Oczywiście bardziej efektywnym sposobem na utratę tkanki tłuszczowe jest całkowita i regularna aktywność układu krążenia oraz systemu nerwowego poprzez ćwiczenia fizyczne (siłowe i aerobowe), a także odpowiednią dietę (45% węglowodanów, 30% tłuszczu i 25% białka).

 

Ad_supnet

Komentarze: