Nadmiar kawy w diecie może przyczyniać się do zaburzania gospodarki hormonalnej, głównie melatoniny. Oznacza to, że pijąc sporo kawy w ciągu dnia możemy mieć chroniczne problemy ze snem.

Proces ten nie jest wcale bezpieczny dla zdrowia. Zaburzając naturalne wydzielanie melatoniny wpływamy na zaburzenie zegara biologicznego (rytmu dobowego). To z kolei przekłada się na każdą komórkę naszego ciała.

Zaburzenie rytmu dobowego wywołane niską ilością melatoniny może prowadzić do chorób serca, cukrzycy typu II, Alzheimera i zaburzeń psychicznych.

W badaniach opisanych na łamach „Science Translational Medicine” przedstawiono wyniki eksperymentu z udziałem kilkudziesięciu osób. Ochotnicy spędzili 49 dni w laboratorium bez zegara i wiedzy o świetle zewnętrznym. Część osób poddawana była ekspozycji na jasne światło, zaś inni na przygaszone światło. Część dostała kapsułki placebo, zaś druga część kofeinę w ilości podobnej do 2 espresso.  Badano zawartość ich śliny i ilość melatoniny.

Okazało się, że podając kofeinę zegar biologiczny opóźnia się, a poziom melatoniny wzrasta dopiero 40 minut niż w przypadku placebo. Oznacza to, że kofeina znacząco zaburza produkcję melatoniny, co z kolei zaburza cykl snu i rytm okołodobowy.

Komentarze: