Praktycznie wszyscy znamy właściwości kawy, szczególnie czarnej espresso. Pobudza umysł, dodaje energii, pozwala wydajniej pracować, ułatwia odchudzania a nawet zapobiega niektórych chorobom. Ale czy nadmierne spożycie może nam zaszkodzić?

Kawa sama w sobie nie dostarcza nam żadnych wartości odżywczych. Nie jest produktem, które uzupełnia poziom naszych minerałów czy witamin, wręcz wpływa na ich zmniejszenie. Kawa zwiększa zapotrzebowanie na witaminy, minerały (żelazo, cynk, potas czy magnez). Wiele osób opisuje kawę jako „bat” na zmęczonego konia, którego ów bat pobudza jednak nie zmniejsza jego zmęczenia.

 

Kawa pobudza kwas żołądkowy

Stymuluje wydzielanie kwasu solnego w żołądku, powodując bardzo często zgagę, działając skurczów na przepływ krwi w jelitach utrudniając trawienie. Wygląda to tak, że jedząc i pijąc jednocześnie kawę wydłużamy proces trawienia potraw. To z kolei sprzyja rozwojowi nowotworów jelita grubego.

 

Kiedy pić?

Powstaje pytanie kiedy pić kawę? Tak na prawdę lepiej pić ja po posiłku ponieważ picie na czco powoduje podrażnianie błon śluzowych przewodu pokarmowego i sprzyja rozwojowi wrzodów.

Radą jest dodanie do kawy odrobiny mleka, które wpływa na alkalizację (służy ona zapobieganiu przechodzenia pepsynogenu w pepsynę, co chroni nasz żołądek przed trawieniem siebie samego).

Warto także pamiętać, że kawę można pić po określonych posiłkach. Nie powinno spożywać się jej po produktach mięsnych, gdyż zawarte w kawie polifenole mają zdolność wiązania się z żelazem, tym samym ograniczając jego przyswajanie z mięsa.

 

Kawa nie dla dzieci i chorych na osteoporozę

Kości nie przepadają za kawą, gdyż wypłukuje ona wapń i magnez z układu kostnego. W badaniach nad wpływem kawy okazało się, że spożycie kawy u osób z niskim spożyciem wapnia w diecie miało mniejsza gęstość kości.

Można jedna zapobiec temu procesowi dodając do kawy odrobinę mleka, które zapobiega wypłukiwaniu wapnia i magnezu.

 

Kawa a problemy z ciśnieniem

Kofeina zawarta w kawie podnosi ciśnienie skurczowe i rozkurczowe. Maksymalny wzrost poziomu ciśnienia jest widoczny i odczuwalny 2-3 godziny po jej spożyciu.

Systematyczne spożycie kawy zmniejsza ten proces poprzez przyzwyczajenie organizmu. Jej umiarkowane picie nie wpływa na zwiększenie ryzyka nadciśnienia. Jednak przekraczania dziennej dawki, która wynosi ok. 10 mg na kg masy ciała może mieć negatywny wpływ na organizm, szczególnie jeśli łączy się z papierosami i stresem.

 

Pro-zdrowotna kawa

Kawa ma także działanie zapobiegające wielu schorzeniom. Może chronić przed rakiem, redukować nadwagę, likwidować kamienie żółciowe, a nawet leczyć cukrzycę i chorobę Parkinsona.

Zawarte w niej antyoksydanty powstrzymują wolne rodniki, szkodliwe dla zdrowia odpowiedzialne za powstawanie komórek nowotworowych.

Zawarta w kawie kofeina wpływa na zwiększenie żółci, co pomaga w walce z kamieniami żółciowymi.

Polifenole mają wpływ na zmniejszanie cholesterolu poprzez redukcję odkładania się go na ściankach naczyń krwionośnych.

Kawa pomaga także alergikom. Zawarte w niej kwasy organiczne pobudzają system odpornościowy. Obniżają poziom histaminy (substancja wywołująca stany alergiczne).

Dodatkowo, kawa rozszerzając naczynia krwionośne skutecznie walczy z objawami astmy.

 

Zatem pić czy nie?

Nie ma jednoznacznych badań, które stwierdziłyby czy kawę należy pić czy też nie. Przyjmuje się, że dzienna dawka kofeiny nie powinna być większa niż 500mg (4-5 filiżanki).

Komentarze: