Ornityna jest aminokwasem, który bierze udział przy produkcji moczu. Oprócz ma tego ma inne zalety m.in. poprawiające sen i redukujące stres.

W eksperymencie z wykorzystaniem ornityny wzięło udział 52 mężczyzn i kobiet całkowicie zdrowych. Zgłaszali oni jedynie brak energii i nadmiar stresu w swoim życiu. Wielu z uczestników badania mówiła o nieregularnym harmonogramie dnia, ciężką pracą umysłową bądź fizyczną i nadmiarem stresu.

Wykazywali oni nadmierne wydzielanie kortyzolu we krwi. Uczestnikom losowo przydzielano albo 400 mg ornityny dziennie albo placebo przez 8 tygodni. Mieli oni przyjmować te substancje tylko przed snem.

Działanie ornityny

W trakcie badanie i po nim mierzono różne parametry, zarówno emocjonalne jak i fizjologiczne.

Gniew – za pomocą kwestionariusza sprawdzano nastawienie uczestników. Okazało się, że osoby przyjmujące ornitynę wykazywały rzadsze napady złości i gniewu.

Sen – ornityna poprawiła jakoś snu u osób ją przyjmujących. Przyczyniło się to do polepszenia jakości snu i jego głębokości.

Stres – markery stresu, w tym kortyzol, został obniżony dzięki suplementacji ornityny.

W związku z takimi wynikami można przypuszczać, że jest to także ważna informacja dla sportowców. Suplementacja ornityny może zmniejszać poziom kortyzolu, hormonu rozkładającego białka w mięśniach, a także poprawę snu, która przyczynia się do przyspieszania regeneracji.

Źródła:Randomised controlled trial of the effects of L-ornithine on stress markers and sleep quality in healthy workers,” Nutrition Journal 2014

Komentarze: