Ostatnio jest to popularne zaburzenie, zwłaszcza w kręgach osób ćwiczących. Ortoreksja to tzw. maniakalna obsesja na punkcie zdrowej żywności, która charakteryzuje się nadmierną dbałością o jakość produktów.

Ortoreksja różni się od anoreksji i bulimii tym, że osoby z tym zaburzeniem obsesyjnie dbają o „czystość” i „ekologiczność” pokarmów. Prowadzi do bardzo często do omijania wielu produktów, które w rzeczywistości są zdrowe i potrzebne naszemu organizmowi. Osoby z ortoreksją skupiają się także na tym, aby pokarmy wpływały znacząco na zdrowy wygląd zewnętrzny kosztem zdrowia wewnętrznego.

Dla osób z tym zaburzeniem to często duży stres oparty także o presję społeczną, która zmusza ich do ryzykownych działań związanych z idealnym wyglądem. W psychologicznym ujęciu, ortreksja charakteryzuje się także utratą lub osłabieniem relacji społecznych, emocjonalnym niezadowoleniem, i stałą obsesyjną myślą na temat jedzenia.

Równowaga

Ortoreksja to także brak umiejętności „rozluźnienia” reżimu dietetycznego np. po okresie startowym. To ciągła potrzeba jeszcze większej dyscypliny, nawet po za sezonem.

Większość osób, która utrzymują reżim dietetyczny w okresie przygotowawczym, pozwala sobie na okres „rozluźnienia” po sezonie, aby organizm miał szanse odpocząć i nabrać sił na kolejny sezon startowy. Ortoreksyjne osoby nie dopuszczają tej myśli.

Pytania o ortoreksję

Diagnoza ortoreksji odbywa się na zasadzie kwestionariusza, która składa się z pytań o dietę, relacje i myśli. Przykładowe pytania:

– Jak patrzysz na tych, którzy nie jedzą w ten sam sposób co Ty?
– Czy spędzasz więcej niż 3 godziny dziennie myśląc o zdrowej żywności?
– Czy Twoja dieta sprawia, że za wszelką cenę musisz zjeść posiłek, nawet za cenę pogorszenia się relacji z bliskimi?

Kulturyści a dieta

Warto jednak pamiętać, że nie ortoreksja a reżim dietetyczny to coś innego. Granica pomiędzy nimi jest praktycznie niewidoczna. Kulturyści, pomimo, że stosują bardzo rygorystyczny reżim dietetyczny zachowują pewną równowagę np. w okresie roztrenowania i rozluźnienia diety. Stosują oni także oszustwa dietetyczne pozwalając sobie na 1-2 posiłki w tygodniu całkowicie odbiegające od ich diety.

Osoby z ortoreksją nie mogą pozwolić sobie na taką sytuację, gdyż to nie tylko zaburzy ich reżim, ale także negatywnie wpłynie na psychikę.

5 sposobów na utrzymanie równowagi

– Unikaj usuwania z diety całych grup żywności na długi okres czasu
– Nie rezygnuj z życia towarzyskiego na rzecz diety. Pamiętaj, obie te rzeczy można połączyć
– Stwórz harmonogram żywności (co, kiedy i jak jem)
– Pozwól sobie na cheatmeal raz w tygodniu
– Jeśli nie masz szans zjeść czegoś ze swojej diety, zjedz cokolwiek zamiast się głodzić

Komentarze: