Melatonina to środek nie tylko stosowany jako suplement diety, to także lek używany w wielu dziedzinach medycyny. Głównie stosuje się ją do walki z bezsennością.

Melatonina to organiczny związek pochodzący bezpośrednio od tryptofanu (związku, który jest źródłem dla hormonu wzrostu czy serotoniny). Jest ona syntetyzowana w szyszynce i odpowiada za wewnętrzny zegar, regulujący rytmy dobowe w tym sen i czuwanie. Jej poziom wytwarzania zależy od natężenia światła. Proces wydzielania melatoniny zaczyna się w rogówce oka, więc kiedy do rogówki dostaje się mało światła wtedy poziom melatoniny zaczyna wzrastać. Jest to szczególnie ważne podczas zasypiania. Wydzielanie tego hormonu zmniejsza się wraz z wiekiem.

 

Dlaczego warto brać melatoninę?

Badania nad tym hormonem pokazały, że już mały dawki poprawiają zasypianie i pogłębiają sen. Nie ma ona skutków ubocznych, jak niektóre środki nasenne. Ponadto, okazuje się także, że melatonina ma działanie wzmacniające układ odpornościowy.

Niektórzy stosują ją jako przeciwutleniacz. Wiele zagranicznych klinik zaczęło testować wpływ melatoniny na walkę z rakiem, jednak badania wciąż trwają i nie ma dokładnych wyników.

 

Jak jest zalecana dawka?

Dawka może się różnić w zależności od osoby. Duże znaczenie odgrywa masa ciała, płeć, styl życia i aktywność fizyczna. Uśrednione wyniki mówią, że już od 0,1 mg (100 mcg) do 200 mg melatonina spełnia swoją rolę.

Najlepiej zacząć jednak od mniejszych dawek i skonsultować się z lekarzem.

 

Czy istnieją skutki uboczne?

Raporty z badań wykazują, ze melatonina nie ma żadnych skutków ubocznych, jednak są także pojawiają się odchylenia od normy, kiedy ludzie skarżą się na bóle głowy, koszmary senne czy niski popęd płciowy. Jest to jednak dość mała grupa.

 

Badania nad nowotworem

W badaniach na myszach odkryto, że melatonina wzmacnia układ odpornościowy, a także spowalnia rozwój niektórych nowotworów.

 

Testoteron do ratunku

Inne badania na zwierzętach wykazały, że regularne przyjmowanie melatoniny normuje poziom testosteronu w dłuższej perspektywie czasowej. Być może jest szansa, że poziom ten nie będzie spadał u starszych mężczyzn, jednak badania nad nie potwierdzają do końca tej tezy.

 

Kiedy przyjmować?

Jedynym rozwiązaniem jest przyjmowanie jej ok. 30 minut przed snem.

Komentarze: