Znaczenie witamin i składników mineralnych dla naszego organizmu trudno
przecenić. Oczywiście,  najlepszym ich źródłem jest pożywienie. Jeżeli dbamy
o wysoką jakość naszego pożywienia oraz o  to, aby  posiłki były
pełnowartościowe i  urozmaicone, to wspomaganie się suplementacją nie jest
konieczne. Inaczej jest, gdy przeszliśmy wyniszczająca chorobę, mamy
zaniedbania w diecie czy też intensywnie trenujemy. Wtedy dodatkowa
suplementacja jest wręcz konieczna.

ZMA to suplement składający się z cynku, magnezu i witaminy B6. Wszystkie
te składniki występują bardzo szeroko w przyrodzie. Porównując  je z innymi
witaminami i minerałami nie można stwierdzić jakichś szczególnych ich
właściwości, które wyróżniałyby je spośród ogólnego grona. Czyżby połączenie
je w jeden produkt nadawało temu produktowi  szczególne właściwości?
Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Cynk

Zawartość cynku w ciele człowieka  wynosi średnio  4g. Cynk pełni  kilka
bardzo ważnych funkcji w organizmie. Jest konieczny do pracy ponad 200
enzymów, stanowi  ochronę przed wolnymi rodnikami, poprawia wzrok a także
jakość skóry, włosów i paznokci. Ponadto uczestniczy w syntezie testosteronu
i insuliny.

Człowiek z wyjątkiem kobiety karmiącej potrzebuje od 13 do 25 mg cynku
dziennie (kobieta karmiąca potrzebuje 25 mg.).

 

Magnez

Średnio ilość magnezu w ciele człowieka wynosi 25 g. Magnez bierze udział w
przekaźnictwie nerwowym, regulacji gospodarki wodnej komórek, krzepnięciu
krwi, procesie widzenia oraz syntezie białek. Zażywanie go w odpowiednich
dawkach ogranicza występowanie chorób sercowo-naczyniowych.
W ostatnich kilku latach magnez jest reklamowany jako bardzo skuteczny
środek w walce ze stresem.  Takie działanie magnezu wynika to z tego, że
hamuje on  uwalnianie noradrenaliny i adrenaliny, a także zmniejsza
pobudliwość komórek.

 

Witamina B6

Witamina ta należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Przyspiesza
ona wchłanianie witaminy B12 a także cynku i magnezu.
Dzienne zapotrzebowane organizmu na witaminę B6 zależy od ilości spożytego
białka. Jest przyjęte, że powinno się spożywać 2 mg witaminy B6 na 100 g
spożytego białka.

 

Garść informacji o ZMA

Suplement ten został wymyślony i opatentowany pod koniec XX wieku przez
Viktora Conte. Składniki ZMA to 30 mg cynku, 500 mg magnezu i 10 mg witaminy
B6. Tak skomponowane ZMA powoduje wzrost stężenia testosteronu we krwi nawet
do 30%, wzrost stężenia hormonu IGF  średnio o 20%, szybszą regenerację po
treningu oraz wyraźną poprawę jakości snu.
Na niedobory cynku oraz magnezu są narażeni sportowcy, a zatem suplement
powinni oni bezwzględnie stosować.

 

Trochę negatywnych wiadomości o ZMA

Nie wszystkie badania wykazały korzystne działanie ZMA. W roku 2009
niemieccy naukowcy stwierdzili, że ZMA zwiększa poziom cynku zarówno w
osoczu , jak i w moczu.  Nie stwierdzili oni jednak wpływu ZMA na stężenie
testosteronu we krwi. Według nich zwiększenie ponad dopuszczalną normę cynku
w organizmie może prowadzić do odwodnienia, zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej, a także być przyczyną raka prostaty.
ZMA należy stosować na pusty żołądek, najlepiej 30 minut przed pójściem spać.

Komentarze: